سفارش تبلیغ
صبا ویژن

88/3/3
8:22 عصر

ارتفاع زدگی

بدست محمد تاجیک در دسته

                                ارتفاع زدگی

                                         بیماری در ارتفاع

گزارش هایی درباره ی تلاشهای بدون نتیجه در صعودبه کوه اورست وهمچنین درباره ی سرمای شدید? فرود بهمن ودیگر ناکامی ها شنیده ایم.شرایط فیزیکی هر یک ازمحیط های ارتفاعات  مختلف به قدری  با آنچه همیشه عادت داشته ایم تفاوت داردوبا قرار گرفتن درارتفاعات اعمال  بدن  تغییر میکندو بدن مابا فشار کم  درارتفاعات روبروست .این واقعیتی روشن  است که درارتفاع  بیش از5000 پا (1524متر) توانایی انجام کار بدنی تحت تاثیر قرار میگیردوهرقدرارتفاع بیشتر باشد،تاثیرات مربوطه شدیدتر است.برروی هم بادر نظر گرفتن اکسیژن مصرفی بیشینه(vo2 MAX )فردممکن است انتظارات کاهشی رابه مقدار 3تا5/3 %برای هر 1000پا صعود بالاتراز5000 پا درظرفیت استقامتی خود داشته باشد. باتوجه به شکل انجام کار بدنی واکسیژن مصرفی بیشینه درارتفاعات خیلی زیاد یعنی در حدود 25000پا به مقدار 60%یا بیشترکم می شود.البته باوجود چنین کاهشی درانجام کار بدنی که بسیار زیاد می شود،باید متذکر شدکه این مقادیر توسط افراد سازگار به ارتفاع وکوهنوردان حرفه ای بدست آمده است.این سازگاری کوهنوردان به نوعی هماهنگی فیزیولوژیکی اطلاق می شود که از طریقه مواجهه شدن دایمی باارتفاع حاصل شده است وانجام کارهای بدنی رابه طور قابل ملاحظه ای بهبود می بخشد.درمورد فردسازگار نیافته درارتفاع 18000پا به بالا(5488متر)نیاز به اکسیژن اضافی کمال اهمیت را پیدا می کند.


88/3/3
8:22 عصر

اثرات ورزش بر قلب و عروق

بدست محمد تاجیک در دسته

                        اثرات ورزش بر قلب و عروق

                                             مقدمه

اگر بپذیریم که عقل سالم در بدن سالم است و یک فرد با عقل سالم می تواند فرد مفیدی به حال خود و اجتماع باشد، در آن صورت درمی یابیم که چرا جوامع پیشرفته سرمایه گذاری زیادی بر روی این امرخطیر یعنی ورزش می کنند. در متون تاریخی همواره از از ورزشکاران و پهلوانان بعنوان افرادی جسور و جوانمرد یاد می شود. امروزه اثرات مفید ورزش بر ساختار فرهنگی و اجتماعی یک جامعه بر هیچکس پوشیده نیست. اگر در جامعه ای فرهنگ ورزشی جایگاه مناسب خود را پیدا کند، افرادآن جامعه از سستی و کرختی رهایی می یابند و علاوه بر بالا رفتن نیروی کار، از صرف هزینه های گزاف درمان بیماریها کاسته می شود. چون در هنگام ورزش موادی بنام آندورفین در بدن زیاد می شود و دستگاه گردش خون اکسیژن را به تمام بافتهای بدن به مقدار کافی می رساند، یک ورزشکار همواره شاداب بوده و از نشاط کافی برخوردار است.


88/3/3
8:21 عصر

منابع انرژى مورد نیاز رشته کشتى

بدست محمد تاجیک در دسته

منابع انرژى مورد نیاز رشته کشتى

 

واضح است که ماهیت رشته کشتى نیازمند سیستم هاى انرژى هوازى و بى هوازى است. نیاز به انرژى در طى یک مسابقه به حداکثر ممکن مى رسد و لازمه پایدارى کشتى گیر تأمین سوخت مورد نیاز هر عضله درگیر بنا به نوع حرکت ویژه خود در طول مسابقه است.
مولکول (
Adenosine Tri Phosphate) ATP تأمین کننده انرژى مورد نیاز بدن است که مى بایست از مواد غذایى کربوهیدرات، پروتئین و چربى موجود در بدن تأمین گردد. به بیانى دیگر سیستم هاى تأمین انرژى هوازى و بى هوازى هستند که ATP مورد نیاز بدن را از متابولیسم این ?
ماده اصلى غذایى تأمین مى کنند.
سیستم بى هوازى خود به
? سیستم فسفاژن (
ATP-PC) و اسید لاکتیک تقسیم مى شود. در حالت عادى مقدار کم و محدودى از مولکول آماده ATP
متصل به کراتین فسفات در سلول هاى عضلانى وجود دارند که براى تولید انرژى زیاد و ناگهانى نیازى به صرف وقت و طى مراحل متابولیسم سلولى ندارند. در واقع این سیستم فسفاژن منبع انرژى آماده و البته محدودى است که در شروع فعالیت سنگین ورزشى مورد نیاز است.
با ادامه یافتن فعالیت شدید ورزشى بیش از
??ـ?? ثانیه، سیستم بى هوازى اسید لاکتیک شروع به کار مى کند. در این سیستم طى چندین سرى فعالیت هاى بیوشیمیایى پیچیده مولکول هاى مواد کربوهیدرات شکسته مى شوند و تولید انرژى (ATP) مى کنند. در این سیستم به علت عدم وجود اکسیژن کافى، مولکول هاى کربوهیدرات به طور ناقص مى سوزد و حاصل این فرایند علاوه بر تولید انرژى، مقادیرى اسید لاکتیک نیز خواهد بود. نکته حائز اهمیت این است که در این سیستم فقط مولکول هاى کربوهیدرات (مواد قندى) قابل استفاده هستند. این مواد قندى در بدن تبدیل به مولکول هاى گلیکوژن شده و در سلول هاى عضلات و کبد ذخیره مى شوند. کشتى گیرانى که در آستانه رقابت ها تصمیم به کاهش وزن خود مى گیرند و میزان غذاى روزانه خود را کاهش مى دهند، با کمبود مواد قندى و خالى شدن ذخیره هاى گلیکوژن مواجه مى شوند که این خود مى تواند راندمان ورزشى شان را به شدت کاهش دهد. تحقیقات نشان داده است که با شروع فعالیت سنگین ورزشى، فقط پس از چند ثانیه، به دنبال شروع فعالیت سیستم اسید لاکتیک، این ماده در سلول هاى عضلات ترشح و سپس در جریان خون دیده مى شود. از طرفى سیستم هاى کنترل و تصفیه بدن شروع به دفع نمودن این ماده اسیدى مى کنند. در ادامه فعالیت سنگین، تجمع اسید لاکتیک در عضلات و خون به تدریج افزایش یافته و به مراتب بیشتر از میزان دفع آن مى گردد که ادامه این روند به شدت محیط سلول هاى عضلانى و جریان خون را که در حالت عادى کمى قلیایى هستند به سمت اسیدى شدن هدایت مى کند. زمانى که این تجمع از میزان تقریبى ? میلى مول بر لیتر خون بالاتر رود (بالاتر از حد آستانه اسید لاکتیک) اسیدوز متابولیک (Metabolic Acidosis) ایجاد مى شود. اسیدوز با چندین مکانیسم به کاهش قدرت عضلات و اختلال تمرکز و هوشیارى سیستم عصبى منجر مى گردد که در کل باعث افت قواى بدنى و کاهش چشمگیر در قواى مطلق ورزشکار مى شود. این شرایط تخریبى غالباً زمانى بروز مى کند که فعالیت شدید ورزشکار در حد ماکزیمم بین ? الى ? دقیقه طول بکشد.
همانطور که ذکر شد کاهش
PH خون ناشى از اسیدوز متابولیک، با چندین مکانیسم باعث کاهش قدرت عضلات بدن مى شود. اسیدوز با کاستن از فعالیت آنزیم هاى مؤثر بر چرخه تولید انرژى و نیز با ایجاد اختلال در انقباض تارهاى عضلانى موجب کاهش قدرت انقباض عضلات و نهایتاً کاهش قدرت، توان و استقامت عضلات بدن مى شوند. در چنین شرایطى است که نقش تمرینات قدرتى و بدنسازى علمى کشتى گیران اهمیت خود را نشان مى دهند. طراحى و اجراى این نوع تمرینات با بالا بردن آستانه اسیدلاکتیک بدن ورزشکاران، سلول هاى عضلات را در برابر تجمع اسید لاکتیک مقاو م تر کرده و باعث افزایش قدرت عضلات مى شوند.


88/3/3
8:20 عصر

کارکرد سیستم های تولید انرژی بدن در ورزش تنیس

بدست محمد تاجیک در دسته

کارکرد سیستم های تولید انرژی بدن در ورزش تنیس

 

 

برای طراحی یک برنامه ویژه تمرینی، لازم است بدانیم که بدن انسان چگونه در بازی تنیس انرژی لازم را تا مین می کند .
سه منبع انرژی
در بدن انسان وجود دارد :

1- سیستم فسفات ( فسفاژن )
2- سیستم اسید لاکتیک
3- سیستم اکسیژن ( هوازی )

سیستمهای انرژی فسفات و لاکتیک هر دو بی هوازی هستند . بدین معنا که احتیاجی به وجود اکسیژن ندارند . از آنجا که تنیس شامل یک سری حرکات تکرار شونده و کوتاه مدت و انفجاری می باشد . بیشترین انرژی از سیستم بی هوازی تامین می شوند . لذا پرورش این سیستمها ی انرژی برای بازیکن حائز اهمیت است .
انرژی بی هوازی از مواد پر انرژی فسفات در عضلات و یا از کاربرد مواد قندی در عضلات تامین می شود که نتیجه این عمل تولید اسید لاکتیک است ( انرژی اسید لاکتیک ) .

با پرورش صحیح سیستم انرژی بی هوازی ورزشکار به ( توانا ئی انفجاری ) که برای یک ورزشکار رده بالا لازم است دست می یابد . این مسئله به اندازه سرعت بازیکن در تعیین برنده و بازنده نقش اساسی دارد . با این همه هنگامیکه فعالیتها و رد و بدل کردن توپ طولانی تر شود نیاز به تامین انرژی از طریق اکسیژن پیش می آید که این روش تامین انرژی به نام سیستم (هوازی) شناخته می شود .

یک پایه قوی تامین انرژی از طریق هوازی مورد نیاز است و بازیکنانی که به اندازه کافی سیستم اکسیژن را پرورش دهند میتوانند تولید اسید لاکتیک را به تاخیر اندازند که این مسئله به نوبه خود ایجاد خستگی را به تاخیر انداخته و فقط تمرکز سطح بازی و بازده کاری را برای مدت طولانی حفظ می کند .

88/3/3
8:20 عصر

استروئید های آنابولیزان

بدست محمد تاجیک در دسته

استرو‌‌‌ئید های آنابولیزان

 

عوارض استروئید سالها پس از مصرف در بدن نمایان می شود

استروئیدهای آنابولیزان،مشتقات هورمونهای مردانه یا تستوسترون میباشد که در مقایسه با خود تستوسترون(هورمون مردساز)دارای اثرات آنابولیک بیشتر و اثرات مردانه(آندروژنیک)کمتر هستند.مصارف درمانی این گروه دارویی،شامل اختلالات عملکرد غدد جنسی مردانه،کم خونی،سرطان پستان(به عنوان داروی کمکی)آنژیوادم ارثی و آندومتریوز(بیماری زنان)،تاخیر در رشد استئوپروز(پوکی استخوان)،سوختگی و جراحی میباشد.برای درمان کوتاه مدت از انواع خوراکی نظیر متیل تستوسترون و جهت درمان بلند مدت از انواع تزریقی مانند ناندرولون استفاده میشود.نخستین گزارشات حاکی از کاربرد نابجای این داروها در ورزش به سال1950 مربوط میشود تا جایی که گروهی از وزنه برداران و بدنسازان مرتکب دوپینگ با این داروها شده بودند.پس از آن درخشش وزنه برداران روسی را در المپیک 1960 به مصرف داروهایی از این دسته نسبت دادند. استروئیدهای آنابولیزان در سال 1974 به فهرست داروهای ممنوعه اضافه شدند.



بدلیل احتمال مصرف نابجای هورمون تستوسترون توسط ورزشکاران برای فرار از نتایج آزمایش مثبت در سال1684 نسبت غلظت ادراری تستوسترون به ابی تستوسترون معادل6 به1 بعنوان حد مجاز شناخته شد و بالاتر از آن،نشانگر مصرف تستوسترون خارجی قلمداد گردید.(زیرا این ترکیب در بدن یک فرد عادی وجود دارد)خلع مدال طلای بن جانسون دونده کانادایی در المپیک1988 سئول به دلیل مصرف نابجای داروی استانوزولول و ده ها مورد دیگر از این دست نشانگر وسعت مصرف این داروها در ورزش امروز میباشد.این داروها توسط ورزشکاران جهت افزایش کارآیی ورزشی،حجم و قدرت عضلانی،ایجاد ظاهری درشت و خشن نما و بالاخره افزایش حالت تهاجمی و کاهش احساس خستگی استفاده میشوند.بیشترین میزان مصرف این داروها در رشته های بدنسازی،دومیدانی،کشتی،وزنه برداری و فوتبال گزارش شده است.اولین گروه از اثرات جانبی این داروها،عوارض مردانه(اندروژنی)ناشی از آنها است که شامل پیدایش و افزایش جوش صورت،طاسی،تحلیل رفتن شور جنسی،تحلیل بیضه ها،تحریک پذیری،حالت تهاجمی،ژنیکوماستی(بزرگ شدن پستانها) ایجاد صفات مردانه در زنان و بالاخره عقیمی میباشد.عوارض عضلانی اسکلتی این داروها شامل تسریع بسته شدن اپی فیز استخوان ها(خط رشد) در دوران نوجوانی و جوانی و بنابراین رکورد رشد،افزایش احتمال در رفتگی استخوان،عدم تناسب عضله با زردپی و بالاخره تخریب مفاصل میباشد.



استروئیدهای آنابولیزان پس از بسته شدن اپی فیز تاثیری بر روی رشد استخوان ها ندارند.عوارض کبدی استروئیدهای آنابولیزان گسترده بوده و در زمره عوارض بلند مدت و خطرناک این داروها میباشد.این عوارض در هنگام مصرف انواع خوراکی داروها بیشتر دیده میشوند و امروزه بدلیل روی آوردن ورزشکاران به این نوع از داروها به لحاظ دفع سریعتر آنها نسبت به انواع تزریقی،متاسفانه مبزان مصرف نوع خوراکی بالا رفته است.اثر بر روی متابولیسم (سوخت و ساز)کبدی داروها و استروئیدهای درون زا،احتباس صفرا و یرقان انسدادی،نارسایی کبدی،تخریب بافت کبد و بالاخره سرطان های خوش خیم و بدخیم از جمله عوارض کبدی این داروها هستند که زمان بروز آنهاحتی تا22 سال بعد از مصرف دارو نیز گزارش شده است.دسته بندی عوارض جانبی داروهای آنابولیزان،بر روی کلیه و پروستات ایجاد میشوند که مهم ترین آنها بزرگ شدن پروستات و سرطان پروستات و سرطان کلیه هستند.از جمله مهم ترین عوارض قلبی-عروقی و خونی استروئیدهای آنابولیزان که به فراوانی مشاهده میشوند و بدین ترتیب افزایش احتمال بروز سکته قلبی(انفارکتوس میوکارد) و سکته مغزی،افزایش میزان انعقاد خون و افزایش تعداد سلولهای خون (پنی سیتمی) قابل ذکر هستند.علاوه بر اثرات جسمانی فوق الذکر،دسته ای از اثرات روحی-روانی نظیر افسردگی،هیجان،جنون و بالاخره اعتیاد نیز در اثر مصرف این داروها ایجاد می شوند.


88/3/3
8:19 عصر

گرفتگی عضلانی

بدست محمد تاجیک در دسته

گرفتگی عضلانی

 

گرفتگی عضلانی زمانی روی می دهد که عضله دچار اسپاسم شده و در آن حالت باقی بماند. این حالت توسط هر عاملی که در انقباض یا ارتجاع عضله دخالت دارد رخ می دهد.

مغز از طریق اعصاب ، پیام هایی به عضلات می فرستد ، وقتی سیگنالها از اعصاب به عضلات می رسند یک سری فرایند مرتبط به حرکت مواد معدنی در داخل و خارج عضله ، منجر به انقباض عضله می شود .

جریان الکتریکی به علت تفاوت غلظت مواد معدنی در دو طرف غشاء سلول برقرار می شود . در بدن انسان هر ماده معدنی ، یک یا دو بار الکتریکی دارد . جمع جبری باز مواد معدنی باید در داخل و خارج سلولها برابر باشد . اگر هر گونه تفاوتی موجود باشد ، جریان الکتریکی در طول عضله برقرار می گردد . سدیم و کلسیم در ابتدا در خارج سلولهای عضلاتی قرار دارند و پتاسیم در داخل این سلولها است . هنگامی که پیام از مغز به عضله می رسد، کلسیم به داخل سلولهای عضلانی و پتاسیم به خارج از آنها حرکت می کند .

این عمل منجر به یک فعالیت الکتریکی در طول عضله می شود که موجب انقباض عضله نیز می گردد . سپس هنگامی که بارهای الکتریکی نسبت به هم متعادل شوند از عضله رفع انقباض می شود . برای عمل طبیعی انقباض و ارتجاع عضلات نیاز به مقادیر کافی چربی و قند و اکسیژن است تا این مواد را تجزیه کنند. همچنین به غلظت کافی مواد معدنی سلولی هم نیاز است.

بدون در نظر گرفتن عامل ایجاد کننده ، درمان گرفتگی ها یکسان است . چنین عضله ای را باید توسط یک دست کشیده و به طور متناوب با دست دیگر آن را ماساژ داد. برای مثال :

در گرفتگی عضله ساق پا باید قسمت قدامی پا را با یک دست به طرف بالا کشید و هر چند ثانیه عضله ماهیچه ساق را فشرد.

گرچه درمان گرفتگی به علت آن مربوط نیست ولی پیشگیری از گرفتگی به علت آنها مربوط است. طول مدت گرفتگی می تواند در ردیابی علت آن کمک کننده باشد.


88/3/3
8:19 عصر

مفاهیم اساسی در علم تمرین و آمادگی جسمانی

بدست محمد تاجیک در دسته

مفاهیم اساسی در علم تمرین و آمادگی جسمانی

 

با توجه به اهمیت علم تمرین و نقش آن درارتقای عملکرد ورزشکاران  شاهد علاقه روزافزون مربیان عزیز به آگاهی از ابعاد مختلف این علم هستیم. امروزه کسانی که به گونه ای با ورزشکاران سرو کار دارند به خوبی می دانند که بهره گیری اززحمات توان فرسای ورزشکار و مربی به پیروی از اصول علمی و انضباط  و جدیت در بکارگیری یافته های علمی وابسته است.  بنابراین نوشته حاضر با هدف کمک به مربیان و ورزشکاران شیفته ی پیشرفت و موفقیت، با یک ساختار کاربردی و در همان حال ساده برای انتقال برخی مفاهیم علم تمرین و آمادگی جسمانی تهیه شده است.

  آشکار است که با توجه به گستردگی موضوعات آمادگی

جسمانی و علم تمرین، پرداختن به همه ی مفاهیم امکان ندارد. بنابراین منتخبی از مفاهیم برای شما برگزیده شده است و هر مفهوم نیز به صورت گذرا بررسی شده.

 

 امیدوارم بسط و تحلیل مفاهیم در جزوات دیگری انجام شود.

 

روشن است که تأیید این نوشتار با بحثهای گروهی ( در کلاس های تخصصی و جلسات مشورتی ) دو چندان خواهد شد.

  مفهوم اول؛ علم تمرین

 

علم تمرین زاییده ی همه ی اطلاعات علمی درباره ورزش و تمرین است.  این اطلاعات همراه با تجربه و دانش مربی از ورزشکار، به مربی کمک می کند تا برنامه تمرینی موثری برای بالا بردن سطح آمادگی ورزشکار طراحی و اجرا کند.

 

  بهتر آنست که همگی به مفاهیم زیر توجه کنیم و آنها را به کار بندیم:

1-علوم تمرین:

 

برای تحقق اهداف تمرین، باید یافته ها و فنهای چند شاخه

از علم را به کار گرفت؛ تغذیه، روان شناسی، مدیریت، فیزیولوژی، بیومکانیک و بیوشیمی،... بنابراین علوم تمرین، یعنی در مجموعه دانش هایی  که برای رسیدن ورزشکار به اوج عملکرد مورد نیاز است. مربی باید با علوم تمرین آشنا باشد و تا حد امکان از یافته های آنها بهره گیرد، ولی انجام

دادن  وظیفه ی متخصص تغذیه، روان شناسی یا دیگر متخصصان را کسی از او انتظار ندارد.

 

 2-طرح برنامه تمرین:

  برای تحقق اهداف تمرین باید برنامه ای نوشت که

در آن هر چه مربوط به افزایش توانایی های جسمانی ، مهارتی و روانی ورزشکار است، منظور شده باشد؛ امکان ارزیابی ورزشکار را نیز فراهم می کند و به اوج عملکرد ورزشکار در مسابقه بینجامد. امروزه در ایران علم تمرین را بیشتر به جای طرح تمرین به کار می گیرند.

  3-بدنسازی و آمادگی جسمانی:

بخشی از آمادگی ورزشکار که در برنامه نیز پیش بینی می شود ، بهبود عواملی چون قدرت، سرعت، استقامت و...

 

است؛ این مفهوم بخشی از علوم تمرین است و نه همه آن که

پیشتر به آن پرداخته شد.

مفهوم دوم؛ آمادگی

توانایی سازگاری با یک رفتار مشخص سازگاری

 نامیده می شود.یک برنامه ی منظم تمرین که مبنای علمی داشته باشد، چارچوبی برای آمادگی  ورزشکار است. بنابراین علم تمرین می تواند مکمل دانش مربی برای کمک به او در طرح برنامه های آمادگی ورزشکاران در هر سطح

باشد. پیشرفت های ورزشی در گرو رسیدن به سطح بالاتر آمادگی است و هدف علم تمرین، افزایش آمادگی با طراحی برنامه ی مناسب تمرین است.

مفهوم سوم؛ تمرین

 

  این مفهوم به فعالیت منظم و برنامه داری گفته

می شود که با هدف بهبود عملکرد ورزشکار انجام می شود.

در واقع تمرین انجام فعالیت هایی است که قابلیت سازگاری بدن در برابر فشارهای وارد شده را به تدریج و پیوسته افزایش می دهد با  این تعریف تمرین فرایندی تدریجی و اهسته است. و در آن هیچ گونه تعجیلی مجاز نیست.

اگر  تمرین به خوبی انجام شود به تغییرات آشکاری

در بافتها  و دستگاههای بدن می انجامد که آن نیز

  خود به بهبود عملکرد در ورزش خواهد انجامید.

 

برای بیان دقیق مفهوم تمرین باید به نکات زیر

توجه داشت:

  1-تمرین باید موجب توسعه ی همه سویه شود؛ یعنی استقامت، قدرت،  سرعت، انعطاف و هماهنگی را بیشتر کرده و بدن ورزشکار را از توسعه ای هماهنگ برخوردار سازد. این ویژگی به عنوان شالوده ی عملکرد بهتر همه ی ورزشکاران در رشته های گوناگون شناخته می شودو برای همه ی آنها لازم است.

  2- تمرین باید موجب توسعه ی بدنی ویژه ی هر رشته ورزشی شود؛ یعنی موجب پیشرفت عوامل گوناگون آمادگی شود که هر رشته ورزشی خاص به آنها نیاز دارد. در هر رشته ی ورزشی خاص چه عواملی مهمتر هستند؟ قدرت مطلق یا نسبی توده ی عظلانی یا انعطاف؟ توان یا استقامت عظلانی ؟ ...؟ این ویژگی تمرین موجب می شود که ورزشکار توانایی اجرای آسان و روان همه ی حرکات ویژه ی رشته ی مورد نظر خود را بدست آورد.

 

  3- تمرین باید توانایی اجرای همه ی فنون لازم را افزایش داده یک اجرای مناسب همراه با بهره وری ، بیشترین سرعت ممکن، بالا سطح تولی نیرو، کمترین اثرپذیری از شرایط ناخواسته و صحیح ترین حرکات را ممکن کند.

4- تمرین باید عامل تامتیک را نیز فرا گیرد؛ یعنی مناسب ترین تاکتیک را که برخواسته از توانایی های هر ورزشکار است شامل می شود و همچنین راهکار ورزشکار را برای رو به رو شدن با شرایط مسابقه بهینه کند؛ بنابراین در طول تمرین، به راهکارهای گوناگونی می توان توجه کرد که با

در نظر گرفتن اهداف ورزشکار، استفاده خواهند شد و به تکامل خواهند رسید.

   5- تمرین باید ابعاد روانی را نیز در بر گیرد؛ زیرا برای بهبود عملکرد و اجرای ورزش، آمادگی روانی ورزشکار نیز لازم است. عواملی چون بهبود انضباط، پشتکار و پایداری، خواستن، اعتماد به نفس، انگیزه و میل و رغبت

بخشی از تمرین به شمار می آید.

 

  6- تمرین باید توانایی گروهی را در نظر بگیرد. یعنی در ورزشهای گروهی آمادگی گروهی هدف تمرین است. هماهنگی در آمادگی بدنی، فنی و  تاکتیکی گروه نقش اصلی را در موفقیت داراست.

 

  7- تمرین باید ارتقای سطح بهداشت و سلامتی هر ورزشکار را به همراه داشته باشد. آزمایشهای پزشکی، تناسب شدت تمرین با توانایی های هر  ورزشکار و زمان کافی بازیافت، به تمرین مربوط هستند و سلامت ورزشکار و تمرین پیوسته را تضمین می کنند.

   8- تمرین باید مانع آسیب دیدن ورزشکار شود وبا نکات زیر امکان صدمه دیدن را به حداقل برساند؛ افزایش انعطاف تا حد نیاز، تقویت عضلات و تاندونها و رباط ها به ویژه در مراحل ابتدایی تمرینات مبتدیان، و افزایش قدرت و خاصیت ارتجایی عضلات تا جایی که هنگام حرکات پیش بینی نشده

 نیز خطر بروز صدمات به پایین ترین سطح ممکن برسد.

9- تمرین باید دانش نظری ورزشکار را نیز افزایش دهد و آگاهی ورزشکار را از مبانی فیزیولوژیکی و روانی تمرین، تغذیه و بازسازی منابع به حد کافی برساند.

 

 

  هدف تمرین افزایش آمادگی ورزشکار است. در برنامه تمرین، حرکات و فعالیت های گوناگونی گنجانیده می شوند که برای هر یک از رشته های ورزشی خاص مهم هستند. بنابراین برای افزایش عملکرد ورزشکار و به اصلی تمرین باید به توانایی اندامهای فعال، عوامل فنی و تاکتیکی و همچنین عوامل روانی باشد. 

 


88/3/3
7:59 عصر

سوالات و جواب ها

بدست محمد تاجیک در دسته

                            سوالات و جواب ها

 

               از دست دادن آب بدن به چه معنا است ؟

از دست دادن آب بدن در حقیقت به کم شدن آب و مواد معدنی مهمی مانند پتاسیم از خون گفته می‌شود. اگر شما دچار چنین مشکلی شوید اندامهای حیاتی بدن شما مثل کلیه‌ها، مغز و قلب نمی‌توانند کار خود را به درستی انجام دهند چرا که این اندامها نیاز مبرمی به میزان مشخصی آب و املاح معدنی دارند.

آیا بدن ما برای جبران آب از دست رفته به ما کمک می‌کند؟


دمای بدن انسان با روش تعریق همیشه سعی در باقی‌ماندن در دمای 37 درجه را دارد. نتیجه این عمل کم شدن آب بدن خواهد بود و در صورتی که آب بدن بیش از حد کم شود می‌تواند مشکلات زیادی در پی داشته باشد.

علائم ازدست دادن بیش از حد آب بدن چیست؟
اگر شما تشنه هستید و لبها و دهان شما خشک شده است شاید به این مشکل دچار شده باشید. نوع بسیار جدی و خطرناک این پدیده هنگامی است که رنگ لبهای شما مایل به آبی باشد و دارای نبض ضعیف و سرگیجه باشید و به تندی تنفس کنید.

در روز مسابقه (‌یا تمرین) چگونه باید از نوشیدنیها استفاده کرد؟
شما باید نوشیدن مایعات را از صبح زود آغاز کنید. دو ساعت مانده به شروع مسابقه حدود 600 میلی لیتر مایعات بنوشید، سپس 15 دقیقه مانده به شروع مسابقه 500 میلی لیتر مایعات بنوشید. پس از شروع مسابقه این نکته مهم است که به آب دسترسی داشته باشید و در صورت امکان و نیاز هر 15

88/3/3
7:58 عصر

آسیب شناسی در رشته های ورزشی گوناگون

بدست محمد تاجیک در دسته

آسیب شناسی در رشته های ورزشی خاص

 فوتبال ، کشتی ، دوومیدانی ، بسکتبال ، شنا ،

ورزش های رزمی ، تنیس ، جودو


88/3/3
7:54 عصر

پیشگیری از آسیب های ورزشی

بدست محمد تاجیک در دسته

 

پیشگیری از آسیب های ورزشی

 

 

یک مربی موفق باید قادر باشد با استفاده از شیوه های صحیح و علمی مانع آسیب دیدن ورزشکار خود گردد . پیشگیری بسیار ساده تر و کم هزینه تر از درمان می باشد . برای پیشگیری آسیب های ورزشی باید به موارد زیر توجه کنید :

 

1-     گرم کردن و سرد کردن صحیح ورزشکار  2- آمادگی جسمانی متناسب با رشته ورزشی  3- مهارت در اجرای تکنیکهای ورزشی بطور صحیح 

4- استفاده از تجهیزات استاندارد و مناسب هر رشته ورزشی  5- استفاده از وسایل ایمنی ضروری  6- آمادگی روانی مناسب در ورزشکار  7- تغذیه مناسب  8- استراحت کافی مابین تمرینات و بعد از مسابقه  9- انجام تمرینات ورزشی در میادین و سالن های استاندارد  10- آموزش قوانین به ورزشکاران  11- آشنایی با شرایط سلامتی ورزشکار  12- آشنایی با سوابق آسیب های ورزشکار

 

توجه…… توجه

حضور مربی در کنار ورزشکار به عنوان درمانگر آسیب های ورزشی نیست . بلکه وی باید قادر باشد تا با تکیه بر آگاهی های خود از آسیب های ورزشی پیشگیری کند و در صورت بروز صدمات ورزشی در درجه اول جان فرد را حفظ کند و در درجه دوم مانع پیشرفت آسیب ایجاد شده گردد .

 

 

 


<      1   2   3   4   5   >>   >