سفارش تبلیغ
صبا ویژن

88/3/3
7:53 عصر

سایر آسیب های شایع در ورزش

بدست محمد تاجیک در دسته

سایر آسیب های شایع در ورزش

 

صدمات وارده به شکم : اکثر ضربات وارده به شکم در حین ورزش فاقد اهمیت بالینی هستند و معمولاً درد ایجاد شده بعد از چند دقیقه فروکش می کند . در موارد خاص که ضربه وارده به شکم بسیار شدید است خطر خونریزی داخلی وجود خواهد داشت . اگر علائم رنگ پریدگی ؛ سردی اندامها ؛ عرق سرد ؛ خستگی بی دلیل ؛ ضربان قلب بسیار بالا ؛ تنفس تند و سطحی و درد شدید در ناحیه شکم وجود داشت درمانها     ی اولیه خونریزی داخلی را انجام دهید . ( مصدوم به هیچ وجه حرکت نکند ؛ باید پاها بالاتر از سطح قلب قرار داده شود و سریعاً به پزشک مراجعه شود . )

 

 

صدمات وارد بر صورت : الف ) آسیب استخوان های صورت : ضربه مستقیم به ناحیه صورت ممکن است منجر به ایجاد شکستگی در استخوانهای صورت بخصوص فک ؛ چانه و بینی شود و می تواند در موارد شدید منجر به ایجاد اختلال در بینایی و یا تنفس گردد .

 درمانهای اولیه : - استفاده از یخ بلافاصله بعد از ایجاد آسیب برای کاهش خونریزی از عروق آسیب دیده و کاهش درد و تورم توصیه می شود . مصدوم باید سریعاً به مراکز درمانی منتقل شود .

 

ب ) آسیبهای چشم : چشم ورزشکاران نیز می تواند در معرض ضربات مستقیم ناشی از توپ ؛ راکت ؛ آرنج و یا انگشتان قرار گیرد .

 

درمانهای اولیه : ورزشکار بر روی زمین خوابانیده شود . سر کمی بالاتر قرار گیرد و از حرکت وی جلوگیری شود . چشم صدمه دیده با گاز استریل پوشانده شود . مصدوم در اسرع وقت به مرکز درمانی منتقل شود .

 

 

ج ) آسیب های دندان : در اثر برخورد ورزشکاران و یا اجسام رخ می دهد .

 

درمانهای اولیه : - اگر دندان کثیف شده باشد اول باید آن را با شیر و یا محلول سرم شست و شو و تمیز نمود . اگر شیر در دسترس نیست نباید بیش از 5 ثانیه دندان در معرض آب معمولی قرار گیرد . هیچگاه دندان را با محلولهای ضد عفونی کننده تمیز نکنید . دندان صدمه دیده را ظرف حداکثر 60 دقیقه باید در جای خود کار گذاشته شود . برای حمل و نقل دندان می توان از محلول سرم شست وشو و یا شیر استفاده کرد در غیر اینصورت می توان آن را در فضای بین لب پایین و لثه دندان قرار داد .

 

د ) خونریزی از بینی : شایع ترین علت ضربات مستقیم به بینی می باشد .

درمانهای اولیه : - مصدوم به حالت نشسته باشد و سر به صورتی قرار گیرد که خون وارد حلق نشود . مصدوم باید از دهان تنفس کن . به مصدوم توصیه شود پره های بینی خود را با دست محکم فشار دهد . از یخ برای کاهش خونریزی و تسریع درمان می توان استفاده کرد . یخ باید در محل پل بینی قرار داده شود . اگر بعد از 30 دقیقه خونریزی بینی قطع نشود و یا مکرراً رخ دهد باید با پزشک مشورت کرد .

 

 


88/3/3
7:53 عصر

جودو

بدست محمد تاجیک در دسته

 

                                            جودو

 

ب ) آسیب های غیراضطراری : دامنه آسیب های غیر اضطراری بسیار گسترده بوده و شامل موارد متعدد می باشد . در این طیف از آسیب های بسیار کوچک و مختصر مثل تاول تا آسیب های بسیار وسیع و مهم مثل شکستگی ها قرار می گیرند .

 

مهمترین آسیب های غیر اضطراری

 

کشیدگی عضلات و وتر ها ( STRAIN ) : کشیدگی زمانی اتفاق می افتد که یک عضله یا گروهی از عضلات و یا وتر ها ( تاندون ) آنها در اثر یک حرکت ناگهانی دچار کشیدگی بیش از حد و یا پارگی مختصر شوند . کبودی و تورم بدنبال این آسیب دلالت بر پارگی تارهای عضلانی ؛ وترها و عروق خونی خواهد داشت . از علائم دیگر وجود درد در ناحیه آسیب دیده می باشد که این درد بصورت شعاعی به اطراف گسترش می یابد .

 

درمانهای اولیه : ورزشکار را در یک موقعیت راحت قرار دهید و ناحیه آسیب دیده را بی حرکت نگهدارید . عضو آسیب دیده را بالا نگهدارید . به مدت 20 دقیقه از یخ استفاده کنید . بعد از 20 دقیقه اجازه دهید حرارت پوست ناحیه آسیب دیده به حد طبیعی باز گردد و بعد دوباره از یخ استفاده کنید و اینکار را برای 24 ساعت ادامه دهید و به هیچ وجه از گرما استفاده نکنید .برای کاهش تورم و جلوگیری از خونریزی بیشتر می توان از یک بانداژ محکم نیز استفاده کرد . اگر هر گونه شکی در رابطه با شدت و نوع آسیب دارید حتماً با پزشک مشورت کنید . بعد از گذشت چند روز که تورم از بین رفت برای ادامه درمان می توان از ماساژ ناحیه آسیب دیده ؛ گرما درمانی و ورزش درمانی سود جست .

 

 

?- کشیدگی رباطها ( SPRAIN )

کشیدگی رباطها نوعی آسیب مفصلی است . در این آسیب ؛ رباطها و بافت نرم اطراف مفصل در اثر پیچ خوردگی ناگهانی دچار کشیدگی و پارگی می شوند . بیشتر این کشیدگی ها خفیف هستند ؛ در حالی که در بعضی از موارد می تواند به قدری شدید باشد که با پارگی رباطها ؛ وترها و سایر نسوج اطراف مفصل توام گردد . در چنین مواردی اغلب آسیب از یک شکستگی غیر قابل افتراق بوده و برای انجام درمانهای اولیه باید همانند شکستگی رفتار کرد . شایع ترین مفاصلی که دچار کشیدگی رباطها می شوند مفصل مچ پا و زانو هستند . باید به درد ؛ حساسیت موضعی و تورم اطراف مفصل دقت کرد ؛ هر حرکتی می تواند موجب افزایش خونریزی در موضع آسیب دیده و تشدید ضایعه گردد .

 

درمانهای اولیه : ورزشکار را در یک موقعیت راحت قرار دهید و ناحیه آسیب دیده را بی حرکت نگهدارید . عضو آسیب دیده را بالا نگهدارید . به مدت 20 دقیقه از یخ استفاده کنید . استفاده از یخ را در هر یکساعت یکبار و به مدت 24 ساعت ادامه دهید . در مواقعی که از یخ استفاده نمی کنید عضو آسیب دیده را بانداژ کنید . این بانداژ مفصل را حفاظت کرده و از تورم بیشتر آن جلوگیری می کند . اگر در هنگام ایجاد آسیب یخ در دسترس نبود برای خارج کردن کفش و جوراب ورزشکار عجله نکنید چرا که این عمل باعث دستکاری عضو آسیب دیده و تورم بیشتر آن می شود . افزایش تورم ؛ درد طولانی مدت ؛ حساسیت موضعی و قرمزی پوست در ناحیه آسیب دیده نشانه تداوم خونریزی در موضع هستند . در دوران نقاهت و بهبودی باید مفصل آسیب دیده در هنگام ورزش توسط تجهیزات مناسب حمایت شود . دوران بهبودی کامل از آسیب پیچ خوردگی حداقل 6 هفته می باشد . ممکن است در مواردیکه شدت آسیب بحدی باشد که رباط پاره شده باشد نیاز به عمل جراحی احساس شود .

 

 

3-کوفتگی ها ( CONTUSION )

کوفتگی در حقیقت خونریزی داخل عضله بدلیل ضربه است . در این آسیب بدلیل ضربه عروق پاره شده و خون بداخل عضله و زیر پوست گسترش می بابد و چند ساعت بعد از آسیب پوست محل آسیب دیدگی کبود می شود .

 

درمانهای اولیه : - عضو آسیب دیده را بالا و بی حرکت نگهدارید . از یخ برای کاهش خونریزی در محل آسیب دیدگی استفاده کنید . ـ بانداژ محکمی را بر روی قسمت آسیب دیده اعمال کنید . ـ اگر هرگونه شکی در شدت ضایعه وجود دارد حتماً با پزشک مشورت کنید . ـ درمان را با یخ تا چندین روز ادامه دهید . در 24 ساعت اول به هیچ وجه از گرما درمانی استفاده نکنید .

 

4- دررفتگی ها ( DISLOCATION )

 در رفتگی عبارت است از جابجایی یک یا چند استخوان تشکیل دهنده مفصل ؛ و زمانی رخ می دهد که مفصل در یک وضعیت غیر طبیعی تحت فشار بسیار زیاد و یا ضربه قرار گیرد . در موارد نادر دررفتگی می تواند بعلت انقباظ شدید و ناگهانی عضلانی نیز ایجاد گردد . شایع ترین در رفتگیها عبارتند از دررفتگی مفصل شانه ؛ آرنج ؛ ششت دست ؛ انگشتان و فک تحتانی . علائم در رفتگی عبارتند از تغییر شکل مفصل ؛ عدم توانایی در حرکت مفصل آسیب دیده و درد شدید .

 

درمانهای اولیه : - عضوآسیب دیده در وضعیت راحتی قرار داده شود و بوسیله بانداژ یا آتل بی حرکت گردد . از یخ برای کاهش تورم ؛ درد و خونریزی استفاده شود ؛ 20 دقیقه در هر ساعت به مدت 24 ساعت . مصدوم را سریعاً به بیمارستان منتقل کنید . بر مبنای محل آسیب دیدگی و شدت آسیب طول دوران بهبودی بسیار متغیر است .

 

 

5- شکستگی ها ( FRACTURE ) : شکستگی در استخوانها از آسیب ورزشی نسبتاً شایع است که بیشتر بدلیل برخورد ورزشکاران با یکدیگر و یا سقوط ایجاد می شود . ورزشکار عضو آسیب دیده را نمی تواند حرکت بدهد و درد شدیدی نیز در محل آسیب وجود دارد . ممکن است در محل آسیب دیدگی تغییر شکل وجود داشته باشد .

درمانهای اولیه : - قبل از بی حرکت کردن و آتل گیری عضو شکسته ؛ اگر خونریزی وجود دارد حتماً کنترل شود . به هیچ وجه عضو آسیب دیده حرکت داده نشود . برای انتقال به مراکز درمانی سعی کنید عضو شکسته در آتل مناسبی بی حرکت شده باشد . در بیشتر موارد برای درمان شکستگی نیاز به گچ گیری عضو شکسته توسط پزشک می باشد . بهبود شکستگی هفته ها به طول می انجامد


88/3/3
7:52 عصر

تنیس

بدست محمد تاجیک در دسته

                                                                  تنیس

 

منظور از آرنج تنیس بازان( Tennis elbow) چیست ؟ چگونه میتوان از ایجاد آن پیشگیری کرد؟

کسیدگی عضله اکستانسور کارپی رادیالیس برویس (ECRB) را اصطلاحا آرنج تنیس بازنمی نامند. عوامل خطر زای ایجاد آن شامل موارد زیر است :

الف ) سن بالتر از 30 سال

ب ) استفاده از راکت های فلزی و سفت

ج) تمرین طولانی مدت ) بیش از 2 ساعت در روز )

د) تکنیک های نادرست زدن ضربات بک هند با آموزش صحیح و استفاده از وسایل مناسب می توان ا میزان بروز این آسیب ها کاست .

درمان آسیب بالا چیست ؟

به صورت فهرست وار می توان از بیحرکت نگاهداشتن ، استفاده از سوسایل کمک ارتوپدی مثل مچ بند ، انجام حرکات خاص و در بعضی از موارد تزریق استروئید و جراحی نام برد.

علت ایجاد کمر درد در ورزش های راکتی چیست؟

زدن ضربات سرویس و بالای سر بستگی به جایگیری صحیح ورزشکار در زمین دارد ، به طوری که توپ در جلوی وی واقع شود. در غیر این صورت برایرسیدن تبه توپ ورزشکار مجبور است قسمت تحتانی پشت را بیش از حد چرخانده و نیز قوس بیش از حدی به طرف عقب ایجاد کند. اگر شانه هم قابلیت انعطاف اندکی داشته باشد.

از میزان چرخش رو به خارج شانه ههم برای رسیدن به توپ کاسته خواهد شد. تمام این حرکات جبرانی فشار اضافه ای را بر مفاصل ناحیه کمری اعمال خواهد کرد که در بعضی مواقع سبب پارگی دیسک هم می شود.

ایا فقدان انعطاف پذیری در اندام فوقانی می تواند سبب ایجاد آسیب در قسمت تحتانی پشت شود؟

بله. حرکت راکت دربالای سر وابسته به ظرفیت شانه برای چرخش به خارج و عقب کشیدن استخوان کتف تاست. کاهش قابلیت انعطاف عضلات جرخاننده شانه وسینه ای کوچک سبب چرخش بیش از حد ستون فقرات درسطح T12-T1 شده و باعث قوس برداشتن بیش از حد ستون فقرات درسطح L4-S1‌میشود.

ایا نوع زمین تنیس در ایجاد اسیب دخالت دارد ؟

زمین های سخت استرس بیشتر به اندام تحتانی وارد می کنند. زمین خاک رس به علت کاستن از سرعت توپ و کاهش میزان انرژی مورد نیاز برای زدن مضربه ، بر روی اندام فوقانی استرس کمتر وارد می کند.

از خصوصیات منحصر به فرد کفش تنیس در مقایسه با کفش دو و میدانی چه می دانید؟

در ورزش های راکتی بر خلاف دو و میدانی ، میزان قابل ملاحظه ای حرکت جانبی در پا ایجاد می شود. بنابراین وجود یک Heel cup ( قسمت نگهدارنده اطراف پاشنه ) و نیز Heelj Counter قوی ( قسمتی از کفش که پشت تاندون آشیل قرار گرفته و باعث محافظت آن می شود) از خصوصیات کفش تنیس است . به علاوه قسمت پنجه کفش باید  ماده سخت تری مثل چرم تشکیل شده باشد تا در هنگام کشیده شدن پا به روی زمین مانع آسیب دیدن انگشتان شود.

 


88/3/3
7:46 عصر

ورزش های رزمی

بدست محمد تاجیک در دسته

                       ورزش های رزمی

 

چگونه می توان از میزان بروز آسیب در ورزش های رزمی کاست ؟

استفاده از پوشش های محافظتی نقش موثری در کاهش میزان بروز صدمات ایفا میکند. این پوشش ها برای ساعد ، دست ها ، قفسه سینه ،

گونه ها و پا در دسترس هستند. حتی محافظ دهانی برای حفاظت از دندانها و پوششی برای محافظت از دندانها و پوششی برای محافظت از بیضه ها نیز وجود دارد.

در این ورزش ها چه نوع آسیبهایی بیشتر مشاهده میشوند؟

به طور کلی آسیب های دست و صورت نه و اندامهها را می توان نام برد. در تمامی مطالعات انجام شده ، شایعترین آسیب ها به صورت خونمردگی ، پیچ خوردگی و کشیدگی بوده اند. آسیب های ارتو پدیک ناشی از ضربه های مستقیم ، تکرار زیاد حرکات و مانورهای بالستیک و چرخشی می باشند. موارد شدید آسیب مثل پارگی احشاء ، فلج و ضرببه مغزی هم مشاهده شده اند.

شایعترین آسیب های ناحیه سرو گردن را شرح دهید .

پارگی ها ، خونریزی از بینی ، هماتوم دور چشم از جمله این موارد هستند. خراشیدگی قرنیه در اثر برخورد ناخن انگشتان رخ می دهد. ضربه به مغز در اثر ضربات بلند و یا چرخشی ایجاد می شود. اگر ورزشکار ناک اوت شد . باید تشخیص آسیب ستون فقرات گردنی را مد نظر داشت .

آیا استفاده از وسیله محافظتی سر تضمین کننده جلوگیری از آسب ها ی فوق است ؟

این پوشش ها جلوی بسیاری از صدمات به بافت نرم صورت ( یعنی پارگی ،بریدگی و آسیب به بافت نرم گوش و جمجمه ) را میگیرند. اما متاسفانه بر ععکس عقیده بسیاری از افراد ، برای جلوگیری از آسیب های مغزی مناسب نیستند.

اثر ضربات وارد شده به مغز چیست؟

بعضی شواهد نشان می دهند که آسیب های مکرر مغزی ، چه با بیهوشی و چه بدون آن ، سبب نوع خاصی از صدمات مغزی شده و سبب کاهش توانایی انجام فعالیت فرد می شود. اگر چه یک ضربه میتواند شدیدتر از دیگری باشد. اما هیچ ضربه ای جزیی و ناچیز تلقی نمی شود و در حقیقت اثر هر ضربه ای بر روی اثر ضربات قبلی اضافه خواهد شد. ضربات بسته به سر سبب اعمال فشار های پاره کننده ای برفیبرهای عصبی و نورونها می شود که در ضربات جانبی بسیار خطر ناک تر است . چون جانه به عنوان اهرم عمل می کند، ضربه به این ناحیه حداکثر نیرو را ایجاد خواهد کرد. پارگی عروق خونی درمغز سبب ایجاد خونریزی مغزی (Intracerebral hematoma) و یا بین مغز و پرده های پوشاننده آن(Subdural hematoma) خواهد شد.

استفاده از وسایل محافظتی دست و پا سبب کاهش شدت ضربه به مغز خواهد شد، اما احتمال پارگی فیبر های عصبی را افزایش خواهد داد.

چه نوع آسیب هایی در اندامها رخ می دهند؟

این آسیب ها متعدد هستند. پیچ خوردگی ، کشیدگی ، شکستگی ، تدر رفتگی و پاره شدن تاندون ها از جمله این صدمات می باشند . شایعترین آسیب ، ایجاد هماتوم در ساعد، ران ، پشت ساق و پا است.

آیا ورزش های رزمی مثل کاراته و تکواندو سبب استنوآرتریت در استخوانهای دست می شوند؟

درمطالعه ای که در انگلستان انجام شده ، مدرگی به نفع شروع زودرس استئوآرتریت و یا تنوسینوویت به دست نیامده است . اما تبه هر حال چهار حرکت ذیل توان بالقو ه ای برای ایجاد این گونه آسیبها را دارند: حجرکت شنا روی مشت بسته ، مشت زدن مکرر به اجسام سخت ، تبوکس و شکستن اجسام .

نحوة آسیب دیدگی زانو در ورزش های رزمی چگونه است ؟

چون در این ورزشها از حرکات بالستیک و چرخشی به وفور استفاده میشود. آسیب ها معمولا در اثرراست شدن بیش از حد زانو ، چرخش ، خم شدن و حرکات جانبی بیشاز حد ایجاد می شوند . آسیب در منیسک ها ، رباطها، تاندون کشکک و شکستگی های اپی فیز نیز شایعند . در رفتگی زانو بسیار نادربوده و اورژانسی جدی است.

شایعترین نوع و محل آسیب در ورزش های رزمی کدام است؟

هماتوم شایعترین نوع آسیب است که می تواند در هر عضوی ایجاد شود ، اما شایعترین محل آن عضله چهار سر رانی است . درد تشدید مانع ادامه فعالیت ورزشکار خواهد شد. یک عارضه دیررس آن، استخوانسازی درون بافت عضله در اثر التهاب میباشد (Myositis Ossificans)

چه آسیب ها یی در مچ پا و پا رخ می دهند؟

پیچ خوردگی مچ شکستگی ، آسیب به پشت پا ، انگشت دوم و پنجم هم شایع هستند و احتمال ایجاد استئوآرتریت در سالهای بعد را افزایش میدهند.

چرا در ورزش های رزمی به ضربه های ناحیه اپی گاستر ( بالای شکم ) اهمیت داده میشود؟

هدف از این گونه ضربات ، اثر گذاری بر روی شبکه خورشیدی است که گانگلیون سلیاک را احاطه کرده است . ضربه به این منطقه باعث اختلال تنفسی گذرا در حریف شده و لذا شخص برای ضربات بعدی آمادگی دفاعی لازم را ندارد ( برای حدود 20 تا 40 ثانیه ) و انی فرصت خوبی برای فرد حمله کننده است تا ضربات نهایی بعدی را وارد نماید.

شایعترین اسیبهای ناحیه تنه را نام ببرید.

دنده ها ، شبکة خورشیدی ، پانکراس و بیضه ها درمعرض آسیب ناشی از ضربه واقع میشوند.

آسیب هایی را نام ببرید که مانع ادامه مسابقه می گردند؟

1) شکستگی ها ، 2) ضربات مغازی که منجر به فراموشی ، اختلال درک زمان و مکان و خصوصصا از دست رفتن سطح هوشیاری شوند، 3) صدمات چشمی که سبب اختلال دید شوند مثل هماتوم ، پارگی و آسیب های دور کرة چشم ، 4) صدمات خاصی که به بیضه ها وارد می شوند و هماتوم اسکروتوم ( کیسه بیضه) ایجاد می نمایند.

آیا ورزشکاری که سابقه صرم دارد،می تواند به ورزش رزمی بپردازد؟

به نظر می رسد برنامه تمرینات منظم ورزشی اثری مثبت روی کنترل تشنج خواهد گذاشت ، گزارشی از تشدید و یا آغاز حملات صرعی مکرر (Status epilepticus) با ورزش وجود ندارد . تصمیم قطعی در مورد اجازه دادن به ورزشکار برای شرکت در تمرین و مسابقه بسیار سخت است و باید موارد زیر را در نظر داشت :

الف - به نظر نمی رسد وجود تشنج در طی تمرین یا مسابقه ورزشکار را درمعرض آسیب ججدی مغز و یا نخاع قرار دهد.

ب - ضربات منفرد یا مکرر به سر سبب غیر قابل کنترل شدن تشنج و یا ایجاد آن نمی شوند، اما بهتر است که به علت وجود خطرات بالقوه ، از ضربه زدن به سر خودداری شود.

درصورت وجود چه نوع اختلالاتی ، ورزشکار مجاز به شرکت در مسابقه نخواهد بود؟

کاردیت یا لتهاب قلبی ،فشار خون بالای کنترلنشده ، بیماریهای شدید مادر زادی قلب ، فقدان یک چشم یا اختلال عملکرد بینایی ، فقدان یک کلیه ، بزرگی کبد و طحال، صرع کنترل نشده ، نارسایی ریوعی ، عفونت های پوستی مثل زرد زخم ، گال و یا هر پس از جمله بیماریهایی هستند که ورزشکار درصورت ابتلا به آنها نباید درمسابقات شرکت نماید.

 چنانچه ضربه به ناحیه اپیگاستر باععث افت فشار خون و کاهش تعداد ضربان قلب و تنگی نفس در ورزشکار شود، اقدامات اولیه شامل چه مواردی می باشد؟

اقدام درمانی باید در راستا ثابت نگاه داشتن فشار خون انجام گیرد. به همین جهت ورزشکار را به پشت خوابانده و پاهای وی را بالا می آوریم تا خون از اندام تحتانی به سمت قلب سرازیرشده و متعاقب آن با افزایش برون ده قلبی ، فشار خون بالا رود.

همچنین درصورت گرفتگی عضلات دیواره شکم ، ورزشکار باید زانو های خود را به سمت قفسه سینه در داخل شکم جمع کند تا درد و گرفتگی رفع شود. این عمل به بهبود نفس و برگشت به حالت عادی نیز کمک خواهد کرد.

درصورت ضربه به بیضه در ورزشکار رزمی چه اقداماتی لازم است؟

درچنین وضعیتی فرد باید به پشت خوابانده شود و زانو هایش را به سمت سینه جمع کند. سپس تکه های یخ بر روی کیسه بیضه قرار داده شود تا تورم و خونریزی اطراف آن کاهش یابد . در صورت ادامه تورم و درد باید مصدوم را فورا به بیمارستان ارجاع کرد.

یک آسیب شاعی در اندام فوقانی ورزشکاران تنیس و بدمینتون وجود دارد که خود فرد از آن به عنوان خواب رفتگی یا عدم قدرت و توان در بازو یاد میکند. در مورد آن توضیح دهید.

آسیب به مکانیسم گلنوهومرال، خصوصا عضلات چرخاننده شانه(Rotator Cuff) بیش از آنکه ایجاد درد کند سبب کاهش قدرت عضلانیم و ایجاد حس خواب رفتتگی می شود. گاهی هم ورزشکاران از درد در محل اتصال عضلة دلتوئید شکایت دارند. اگر چه تاندوتن دلتوئید سالم است ؟ درد در این محل حس می شود.


88/3/3
7:45 عصر

شنا

بدست محمد تاجیک در دسته

 

                               شنا

 

آیا میدانید شایع تترین اسب ورزش شنا چیست ؟

آسیب های شنا اغلب از نوع آسیب های مزمن می باشند و مکانیسم ایجاد آنها ربه علت استفاده بیش از حد عضو و حرکات تکرار می باشد . شایعترین نو آسیب در شناگران حرفه ای ، درد تشانه به علت حرکات چرخشی مکرر است که در سه شنای کرال سنینه کرال پشت و پروانه وجو داشته و در هنگام شروع ومرحله کشش دست نمود بیشتری دارد . استفاده از کفی های دست و تخته کمکی شنا در تمرینات باعث افزایش این درد می شود.

علت درد شانه در شناگران چیست ؟

این اسیب در اثر استفاده بیش از حد و برخورد های مکرر تاندون های عضلات چرخاننده شانه ( روتاتورکاف) و سر دراز عضله دو سربازویی با زایده آکرومیون و رباط کور اکوآکرومیال میباشد. شانه یک شناگر به طور متوسط هر روزه هزاران بار دریک محرکت دورانی به انجام حرکات ابدوکسیون . فلکسیون رو به جلو و چرخش داخلی می پردازد ( فرود دست در آب و شروع عمل کشش) . با انجام عمل فوق سر استخوان بازو و در مقابل رباط کوراکوآکرومیال و زایده آکرومیون قرار میگیرد و موجب تحت فشار قرار گرفتن تا ندون های عضلات فوق خاری (Supraspinatus) و سر دراز عضله دو سر بازویی می شود که این فرآیند منجر به التهاب ، تورم و درد در ناحیه میگردد.

جهت پیشگریری از درد شانه در شناگران چه اقداماتی انجام می شود؟

گرم کردن و حرکات کششی قبل از تمرین ترمینات قدرتی درجهت متعادل کردن قدرت عضلانی ، عضلات جلویی سینه و پشتی ، اجتناب از تمرین بی شاز حد و تصحیح تکنیک شناگر از جمله اقدامات لازم جهت پیشگیری از درد شانه میباشد.

برای درمان درد شانه شناگرچه اقداماتی لازم است ؟

درمان بستگی به شدت آسیب دیدگی دارد و بسته به آن باید از عوامل ذیل بهره جست : استفاده از یخ بعد از تمرین برای کاهش التهاب و تجویز داروهای ضد درد و ضد التهاب مثل آسپرین وبرو فن ودر موارد تشدیدتر معرفی ه فیزیوتراپیست . همچنین باید به شناگر توصیه کرد که در هنگام شنا کرال سینه و پشت ، بدن خود را بیشتر بچرخاند تا آرنج ها کمتر از آب بیرون بیایند و در نتیجه فشار کمتری بر روی تاندون های درگیر وارد شود.

مکانیسم درد زانو در شناگران رشته  قورباغه چه میباشد؟

درشنای قورباغه زماین که مفصل ران در وضضعیت چسبیده به هم  (adduction) و چرخیده به داخل internal rotation ) میباشد. حرکت زانو در یک حالت چرخش به خارج ، ناگان از حالت بسته به حالت باز تغییر وضعیت می دهد و این حرکت زمانی که با چجرخش به خراج و باز شدن کامل هر دو پا توام یم گردد . کشش قابل توجهی بر سطوح داخلی زانو و کشکک وارد می کند. این مشکل نه تنها در شناگران مبتدی به علت تکنیک ضعیفشان ، بلکه در شناگران حرفه ای نیز به خاطر شدت ضربه شلاقی و تعداد ضربات زیاد در طی تمرینات دیده می  شد.

جهت پیشگیری از درد زانو در شناگر چه اقداماتی لازم است؟

اصول پیشگیری شامل بهبود و اصلاح تکنیک پای قورباغه ، اصلاح هر گونه ضعف و عدم تعادل عضلانی در نواحی زانو و ران و اجرای برنامه های کششی ثابت و نرم برای عضلات اندامهای تحتانی ، به نحوی که رباطهای داخلی زانو تحت کشش قرار گیرند، می باشد.

جهت درمان درد زانو باید چه اقداماتی انجام گیرد ؟

برای درمان از اصل PRICES‌کمک می گیریم ( مبرای توضیح بیشتر به مبحث اقدامات اولیه درمانی مراجعه شود) پس از آسیب باید زانوی دردناک را تحت مداوای با یخ قرار دهیم ، همچنین استفاده از آسپیرین و سایر داروهای ضد التهاب و روشهای فیزیوتراپی نظیر اولتراسوند نیزباید مد نظر قرار گیرند . دربعضی مواقع جلوگیری از زدن پای قورباغه از دیگر اصول درمان میباشد.

علت کمر درد در برخی شناگران چیست ؟

متاسفانه کمر درد به طور فزاینده ای در شناگران شیوع پیدا کرده است . این شیوع، بیشتر در افرادی که شنا قورباغه انجام می دهند و به علت لوردوز ( افزایش قوس کمر ) ناشی از حرکت کششی با آرنج بسته و افزایش ابدوکسیون بزو یم باشد که در طی این حرکت به علت بالا بودن آرنج ها و همچنین قسمت سر وسینه نسبت به نایحه کمری ، فشاری در نواحی انتهایی مهره های کمری ایجاد می شود که درصورت تکرار و عدم پیشگیری منجربه شگستگی های تنشی (Stress fracture) می شود . این هیپراکستانسیون مکرر درشنای پروانه نیز رخ می دهد که در صورت عدم پیشگیری منجر به اسپوند لولیستزیس ( جابجایی مهر ه های کمری) میشود . برای پیشگیری باید اجرای صیحح تکنیک ، کشش عضلات پشتی و شکمی و تمرینات قدرتی عضلات اطراف لگن و اندام تحتانی به شناگر آموزش داده شود.

آیا اسکمولیوز ( خیمدگی جانبی ستون مهر ها ) در شناگران بیشتر از افراد عادی دیده می شود؟

بل، تاین مشکل حدودا در 7% شناگران گزارش شده است . این امر ناشی از عدم تعادل عضلانی بین عضلات قدامی و خلفی شناگر م، چرخش های مکرر بدن درطی شنا و غالب بودن یک دست ودر شناگر می باشد که ممکن است به مرور زمان باعث انحراف ستون مهره ها از حالت طبیعی گردد.

منظور از گوش شناگر چیست ؟

گوش شناگر یا التهاب کانال گوش خارجی ناشی از عفونت باکتریال یا قارجچی میباشد. که غالبا بر اثر سهل انگاری شناگر در خشک کردن این مجرا ایجاد می شود شناگران معمولا با درد و خارش گوش با یا بدون ترشح مراجعه تمی کند. فشار موضعی بر اطراف مجرای گوش خارجی یا کشیدن لاله گوش باعث درد می شود. عل این بیمارری رطوبت بیش ا ز حد مجرای گوش می باشد که باعث کاهش سرو من موجود در مجرا و افزایش PH به سمت قلیایی میشود. که این امر موجب تضعیف عوامل حفاظتی در مقابل عوامل با کتریال و قارچی می شود.

برای پیشگیری، بهترین راه خشک کردن مجرا پس از شنابه وسیله تکان دادن سر یا استفاده ازمو خشک کن می باشد . بهتر است از گوش پاک کن استفاده ننشود . برای درمان باید از قطر ه های گوش حاوی آنتی بیوتیک و دارای PH‌پایین ، با یا بدون هیدروکورتیزون استفاده کرد.

 


88/3/3
7:45 عصر

بسکتبال

بدست محمد تاجیک در دسته

 

                                بسکتبال

 

در این رشته کدام قسمت های بدن بیشتر دچار آسیب می شوند؟

در کل ، مچ پا و زانو بیشترین احتمال آسیب دیدگی را دارا یم باشند . به ترتیب قسمت های زیر هم مستعد صدمه هستند: دست مچج ساعد سر صورت ، گردن ، پشت ، لگن ، زانو ، شانه و آرنج ، آسیب زانو و 50% کل صدمات ناشی از ورزش بسکتبال را شامل می شود . طبیعت این رشته که براساس دویدن ، حرکات جانبی ، پرش ، تغییر مسیر های ناگهانی و تغییر سرعت دویدن است ، سبب مستعد شدن رباطها و استخوانها به اسیب می شود.

بهترین زمان برگشت به مسابقه پس از پیچ خوردگی مچ پا چه زمانی است ؟

این فاصله زماتی وابسته به شدت آسیبب و سرعت برخورد و انجام مراقبت مناسب از آن است عواملی که بیشتر از همه تعیین کنندة توانایی برگشت به مسابقه هستند باید تتضمین کننده حرکات بدون درد تدر تمام جهتات مفصل ، عملکرد قدرتی کافی ، بازگشت حس  درک موقعیت مفصل و فقدان درد باشند انجام حرکات طبیعی مفصل وابستگی تام به شروع زو درس حرکات فاقد درد تو تمرین های کششی دارد تا احتمال ایجاد محدودیت حرکتی در اثر عدم استفاده از مفصل را  از بین ببرد ، عملکرد قدرتی کافی با توانایی انجام فعالیتهای حرکت مختلف ( مثل حرکات جانبی ، دویدن و ) تعریف میشود. تاگر ورزشکار صدمه دیده علیرغم درد به مسابقه ادامه دهد ، احتمالا و خیم تر شدن صدمه و اضافه شدنه آسیب های دیگر را بالا تیم برد ، اگر چه تا حدد 6 هفته ، وجود تورم و ناراحتی در مفصل انتظار می رود که با کمک استفاده از یخ ، فشار و بالا نگهداشتن عضو رفع خواهد تشد.

چگونه می توان احتمال بروز پیچ خوردگی در مچ پا ویا عود آن ار کاهش داد؟

هم عوامل درونی و هم بیرونی در این قضیه دخالت دارند :

الف - عوامل درونی : آمادگی های پیش از فصل که به تقویت و کشش عضلات قسمت پایین پا بپردازند و سبب ثبات مفصل مچ پا گردن مسلم ناست که تصحیح صدمات قبلی هم اهمیت بسزایی دارند که در این راه از برتامه های بازتوانی استفاده می شود.

ب - عوامل خارجی : استفاده از وسایل کمک ارتوپدبی در جهت تثبیت و حمایت تثبیت و حمایت مفصل را شامل می شود. یک عامل مه مرد پیشگیری از اسیب مچ پا، توجه به تمرین در زمین مسطح و خشک میباشد.

مایا جهیدن و پرش ها مکرر در بسکتبال لیستها قادر به صدمه رساندن به آنها است ؟ در این صورت عوامل دخیل و مکانیسم ایجاد آن را توضیح دهید.

بله، اصطلاح Jumper"s Knee به همین معناست و در حقیقت آسیب ناشی از استفاده مکرر و بیش از حد زانو است که با به کارگیری مکانیسم راست کنندة زانو، سبب درگیری بافت نرم زانو هم می شود. این آسیب اصولا تاندون کشکک را در گیر می کند، که محل درگیری یا در قطب تحتانی آن و یا در محل اتصال به تکمه استخوان درشت نی میباشد ، ترومای جزیی و مکرر که در اثر جهیدن های مکرر به فیبرهای تاندنی وارد یمشود، آغاز گر واکنشی التهابی است که سبب درد و حساسیت می گردد.

از عوامل دخیل درایجاد آن می توان به ضعف عضله Vastus medialis obliqus در مقایسه با Vaastus Lasteralis ، کاهش قابلیت انعطاف عضله هامسترینگ ، ضعف عضلات خم کنندة مچ پا به عقب (Dorsiflexors) و انحراف زانوها به طرف خارج اشاره کرد .

شایعترین آسیب های چشمی در بستکتبالیست ها و راه درمان آنها را شرح دهید .

مپارگی های قرینه یا ملتحمه ، خونمردگی در پلک یا کرة چشم ، پارگی پلک و یا خونریزی زیرملتحمه به وطر شایعی در این ورزشکاران رخ می دهند باید انتظار این آسیب ها را داشت ، سریعا آنها را تشخیص داد و در صورت وخامت صدمه به پزشک متخصص چشم معرفی کرد.

منظور از شکستگی jones‌چیست ؟

با توجه به حرکت جانبی و پر قدرت مکرر ، جهیدن ها و سایر انواع حرکات ناگهانی ، تاحتمال ایجاد این شکستگی تنشی بالا می رود . نیروی زیادی که در اثر حرکات بالا به قاعدة پنجمین استخوان متاتارس وارد میشود. عامل آن است این شکستگی اغلب ورزشکار را ناتوان می کند و بر قرار اتصال مجدد بین تکه های شکستگی

گاهی نیازمند جراحی و یا جا انداختن است. درمان آن از وظایف یک ارتوپد می باشد.

شایعترین آسیب انگشتان در بستگتبالیست ها چیست؟

شایعترین محل آسیب ، در مفصل اول بین انگشتی (PIP) است که می توان به صورت شکستگی یا در رفتگی باشد. به نظر می رسد این آسیب درانگشتان 2 تا 5 شایعتر باشد، انگشت Mallet یا کندگی تاندون عضله راست کننده انگشت در محل اتصال آن به بند آخر هم آسیب شایع دیگر است . برای معالجه این آسیب ، گچ گیری به مدت 3 تا 5 هفته توصیه می شود.

 


88/3/3
7:44 عصر

دوومیدانی

بدست محمد تاجیک در دسته

 

                           دو و میدانی

 

کدام دست از ورزشکاران دررشته دو و میدانی بیشتر در معرض آسیب قارر دارند؟

دوندگان دو های سرعت و نیز آنان که مسافات طولانی را می دوند ، بیشتر از سایرین دچار آسیبب می شوند بیشتر آسیبهای در جریان ترمین و درصد کمی از آسیبها مربوط به زمان مسابقه است .

شایعترین محل آسیب ورزشکاران بیش از نقاط دیگر دچار آسب می شود استفاده مفرط از عضو مربوط علت اصلی ایجاد آسیبب است. در این موارد ،بافت طبیعی در معرض استرس های مکرر قرار می گیرد . این تروماهای جزیی ولی مکرر سبب آسیب بافتی شده و با فعال شدن روند التهابی و آزاد گردیدن اسید آراشید نیک منجر به ایجاد پروستاگلادین می شود پروستاگلادین ها واسطة پاسخ التهابی بوده و سبب درد و اختلال عمل عضو می شوند

عوامل خطر زا و علت ایجاد آسیب های ناشی از استعمال مفرط عضو را نام برده و چند مثال از این نوع آسیب ها را ذکر نمایید

براساس مطالعات اپیدمیولوژیک مهم ترین عامل سابقه آسیب قبلی ونداشتن تجربه دویدن است اختلالات قاعدگی در بانوان که مجر به کاهش دانسیتة استخوانی می شوند، در ایجاد شکستگی های تنشی دخالت دارند.

طبیعی نبودن محور قرار گیری عضو نیز به عنوان عامل ایجاد کننده صدمه مطرح شده است . کفش نامناسب هم در ایجاد آسیب دخیل است.

کشیدگی های عضلانی ، التههاب تاندونی ، شکستگیهای تنشی و سندرم کمپارتمان از جمله آسیبب هایی هستند که در اثر استفاده بیش از حد عضو ایجاد می شوند . از جمله علل ایجاد این گونه آسیب ها میتوان به افزایش ناگهانی در شدت یا میزان تمرین اشاره کرد.

نحوه درمان آسیبهای ناشی از استعمال مفرط عضو به چه صورت است؟

استراحت نسبی ، استفاده از یخ ، انجام کشش و تمرینهای مقاومتی با شدت پیشرونده اساس درمان را تشکیل می دهند . کاهش میزان فعالیت و نیز استفاده از داروهای ضد التهابی و فیزیوتراپی ( مثلا با اولتراسوند) ، بسته به شدت آسیب توصیه می شود.

منظور از درد زانوی دوندگان (Runner"s Knee) چیست؟

 درمان این عارضه چگونه انجام می شود؟

اصطلاح علمی آن سندرم کشککی - رانی ( Patello -Femural Syn.‌) است که شایعترین آسیب های آنان را دربر میگیرد. به نظر می رسد درد از پایانه های عصبی در استخوان زیر غضروف کشکک و یا التهاب سینوویوم منشا می گیرد. علامت اصلی ، درد مبهم در زیر کشککک زانو است که به صورت تدریجی شروع شده و در بالا و پایین رفتن از پله ها و یا دویدن در سرازیری تشدید میشود . مصدوم پس از یک دوره طولانی مدت نشستن ، تدر حین صاف کردن زانو احساس سفتی و ناراحتی می کند.

هدف اصلی در ردرمان ، تصیحیح اختلالات محوری استخوانهای اندام تحتانی ، افزایش انعطاف پذیری عضلات ها مسترینگ و تمرینات کششی تبرای عناصر سطح خارجی ران می باشد.

منظور از زانوی ورزشکاران شرکت کننده درمسابقات پرش( Jumper"s Knee) چیست ؟

این آسیب شایع با درد در قسمت تحتتانی کشکک و در محل اتصال به تاندون ایجاد میشود. اصطلاح پزشکی آن التهاب تاندون زیر کشککی است. درمان ، مشابه سایر آسیب های ناشی از استعمال مفرط عضو بوده، ولی روی تقویت عضله چهار سر رانی تاکید بیشتری میشود.

شایعترین محل شکستگی تنشی در دوندگان کجاست ؟

در کل ، استخوان تیبیا ( درشت نی ) در بیش از 30% موارد در دوندگان درگیر می شود. لته محل صدمه وابسته به نوع رشته ورزشی فرق می کند، مثلا در دوندگان مسافت طولانی تیبیا شایعترین محل است، در حالی که در دوندگان دو های سرعت و دوهاای با مانع ، شکستگی تنشی در استخوانهای متاتارس شایعتر می باشد.

شایعترین آسیب پا در دوندگان را نام برده و راه درمان آن را شرح دهید.

التهاب فاشیای کف پایی شایعترین نوع آسیب در این قسمت از اندام تحتانی است در این حالت ، درد تدریجی در قوس کفل پایی آغاز می شود. بیمار هر روز صبح و بلافاصله پس از برخاستن از خواب و برداشتن چند قدم درد بسیار شدیدی را احساس میکند. کلا وجود این فاشیا برای حفظ قوس طولی کف پا لازم است . استرس های مکرری که به این فاشیا و در حین دویدن وارد می شود. موجب التهاب ، اسیب بافت و درد خواهد شد.

برای درمان ، علاوه بر مواردی که در تمام آسیب های ناشی از استفاده مفرط عضو به کار گرفته می شود، ماساژ و کشش بسیار موثر است . در حین خواب می توان از آتل خلفی استفاده کرد که مانع جمع شدن فاشیای کف پایی میشود . درصورت عدم پاسخ دبه درمان ، تزریق استروئید و یا جراحی بنابر صلا حدید پزشک انجام خواهد شد.

منظو از کم خونی دوندگان چیست؟

این کم خونی ، یک کم خونی واقعی نیست ، بلکه کاذب و به اصطلاح رقتی است و به علت افزایش حجم پلاسما دراثر ورزش دراز مدت ایجاد میشود. تدر ایجاد آن سیستم رنین - آنژیوتانسین دخالت دارد. میزان هموگلوبین در مردان به کمتر از 13 و در زنان به زیر 5/11 نمی رسد . درمان خاصی هم لازم ندارد .

شایعترین آسیب در رشته های پرتابی را نام ببرید.

شایعترین محل آسیب در اندام فوقانی است که از جمله می توان به التهاب اپی کوندیل میانی و نیز ناپایداری مفصل شانه اشاره کرد.

والیبال

شایعترین آسیب مزمن در والیبالیست ها را نام ببرید ، آیا آسیب های شایع دیگری هم وجود دارند؟

التهاب تاندون کشککی شایعترین آسیب مزمن است که به صورت درد و التهاب در قطب تحتانی کشکک در محل اتصال تاندون کشکک نمود پیدا می کند. کندرومالاسی کشکک( نرم شدن غضروف آن و مستعد شدن به سائیدگی و آسیب مفصل ) ، بیماری Osgood-Schlatter ( کنده شدن یا التهاب قسمتی از توبروزیتة استخوان تیبیا در اثر کشیده شدن های مکرر توسط عضله چهار سر رانی که به این ناحیه اتصالدارد ) و نیز سندرم درد کشککی - رانی هم از سایر آسیب های شایع هستند.

از دیگر صدمات شایع اندام تحتانی تعدادی را نام ببرید.

پیچ خوردگی حاد مفصل مچ پا ، شکستگی های تنشی در استخوان تیبیا یا استخوانها ی متاتارس ، التهاب تاندون آشیلب، التهاب فاشیای کف پایی، سندروم تونل تارسال ( مدرگیری عصب تیبیال خلفی در ناحیه پا که با علائم درد و بی حسی کف پا تظاره می کند) و التهاب بورس خلف استخوان پاشنه از جمله این صدمات هستندا

شایعترین محل شکستگی تنشی در والیبال کجاست ؟ درمان  آن چیست ؟

شکستگی تنه استخوانهای متاتارس خصوصا در انگشتان سوم و چهارم برای درمان ، عضو آسیب دیده گچ گرفته می شود پس از بهبود ، تمرین با وزنه در حد تحمل مصدوم و تا جایی که درد ایجاد نشود، آغاز خواهد شد. در طی روند درمان و برای به حداقل رسانیدن خطر آتروفی ، تمرینات مقاومتی در محدودة حرت انجام خواهد پذیرفت .

شایعترین نوع آسیب در ناحیه  قفسه سینه یک ولیبالیست چیست ؟

پیچ خوردگی مفصل Facet‌( قسمتی از اتصالات بین مهره ای ) در ناحیه قفسه صدری شایعترین آسیب در این ناحیه است ، از آنجایی که این ورزشکاران حرکت جانبی سریعی انجام میدهند ، چرخش تنه و اندام فوقانی ، مفاصل یاد شده را در معرض نیروهای جابجا کننده قرار میدهد.

درد عضلانی ، اسپاسم و محدودیت حرکت در تعاقب این آسیب ایجاد خواهد شد.

آیا دفاع روی تور می تواند سبب ایجاد صدمه شود؟

شکستگی استخوانهای کف دست ، انگشتان و ایجاد انگشت Mallet‌( در این عارضه بر اثر ضربه مستقیم توپ و خم شدن ناگهانی بند آخر انگشت ، تاندون راست کننده از محل اتصال آن به قاعدة بند آخر پاری می شود و در نتیجه بند آخر انگشت به شکل خمیده در می آید که به طور ارادی صاف نخواهد شد ). از جمله دفاع روی ترو رخ می دهند.

در جریان مسابقه ، هر بازیکن والیبال چه میزان مایع احتیاج دارد ؟

گاهی در طی یک مسابقه طولانی مدت ، بازیکنان بین 5/1 تا 3 کیلوگرم وزن از دست می دهند که بیشاز مقدار مایعی است که ورزشکار توانایی جبران آن را دارد پس لازم است علاوه بر نوشیدن آب پیش از شروع مسابقه ، در طی مسابقه و هر 15 دقیقه یکبار حدود 150 تا 300 سیسی آب بنوشیند . آب بهترین مایع برای جایگزین کردن حجم مایع از دست رفته است و به سرعت جذب میشود.

آیا آسیبی هست که منحصر به والیبالیست ها باشد؟

آتروفی یا تحلیل عضلانی در عضله اینفرا اسپیناتوس ناشی از آسیب عصب سوپرالسکاپوالار به طرز چشمگیری در والیبالیست ها دیده شده است  . بیمار در تبالای کتف احساس درد تخواهد کرد.اگر استراحت و درمان محافظه کارانه مؤثرنباشد برداشتن فشار از روی عصب با کمک جراحی موفقیت آمیز خواهد بود.


88/3/3
7:44 عصر

کشتی

بدست محمد تاجیک در دسته

 

                               کشتی

 

آیا تفاوتی در میزان بروز شدت آسیب های زانو درکشتی گیران با سایر ورزشکاران وجود دارد؟

میزان بروز آسیب های زانو در کشتی گیران بالا است ( تقریبا مثل فوتبال ) ، اما شدت آن کمتر است، احتمالا به دلیل حرکات پیچشی و خم شدن بیش از حد زانوها ، آسیب منیسک ( خصوصا قسمت خارجی آن) در این ورزش از همه رشته های دیگر شایعتر است .

شایعتر ین محل آسیب در کشتی گیران کجاست و اصولا مکانیسم آسیب در ورزش کشتی شامل چه مواردی است؟

زانوها بیشترین احتمال آسیب را دارند. اگر چه صدمات شانه ، سر و گردن هم به طور معمول مشاهده می شوند . در کل تماس مستقیم با حریف یا تشک کشتی ، ضربات مستقیم به سر و صورت تحت فشار قرار گرفتن یا کشیده شدن گردن و شانه ، برخورد زانو در هنگام زیر گیری یا افتادن روی تشک ازجمله علل آسیب در ورزش کشتی می باشند.

منظور از زمان آسیب یا Injury time چیست؟

در جریان مسابقه به هر کشتی گیر صدمه دیده حداکثر 2 دقیقه وقت درمان داده می شود تا به رقابت بازگردد( و گرنه نتیجه به سود حریف اعلام خواهد شد، مگر اینکه آسیب در اثر مانور غیر قانونی حریف باشد).

این زمان حالات خونریزی دهنده را شامل نمی شود ( مثلا برایخونریزی از بینی ) ، ولی میزان وقتهایی که برای مقابله و درمان خونریزی گرفته خواهد شد بر عهده داری مسابقه است. اگر خونریزی بیش از 5 دقیقه طول بکشد. داور می تواند بازی را خاتمه یافته اعلام کند. پس تصمیم سریع و صحیح در مرود توانایی ادامه کشتی توسط کشتی گیر برعهده پزشک تیم است .

از سال 1992 به بعد تصویب شد که استفاده از داروهای بی خطر در طی این زمان مجاز باشد: البته گلوکز خوراکی و یا مواد استنشاقی برای آسمی ها هم از جمله استثناء ها هستند. داروهای غیر مجاز ، در این شرایط غیر مجازند و استفاده از هر گونه دارویی در جهت کاستن از شدت درد( مثلا بی حس کنده های موضعی ممنوع است.

در مورد نحوة برخورد با پارگی ها و یا بریدگی های در حین مسابقه شرح دهید.

پس ازپاک کردن خون ،برای جلوگیری از خونریزی بیشتر به روی ناحیه فشار وارد می کنند. سپس می توان روی زخم را با چسب های بیشتر به روی ناحیه فشار وارد می کنند سپس می توان روی زخم را با چسب های استریل پوشانید. کشتی گیر می تواند سریعا به مسابقه بازگردد. چون احتمال کنده شدن چسب های استریل پوشانید . کشتی گیری میتواند سریعا به مسابقه بازگردد . چون احتمال کنده شدن چسب و خونریزی مجدد وجود دارد ، بهتراست ، مقداری از زمان مجاز آسیب را ذخیره کند تا برای دفعات احتمال بعدی مورد استفاده قرار گیرد.

چگونه باید خونریزی از بینی را متوقف کرد؟

اگر خونریزی شدید و غیر قابل کنرتل باشد ، داور حق دارد بازی را متوقف کند برای مقابل با این معضل. کستی گیر را خوانده ( در هر وضعیتی که راحت تر است ) و از او میخواهند که با فین کردن خون و لخته های موجود را در دستمالی تخلیه کند. میتوان پس از این کار ، دستمال را روی پره های بینی فشار داد تا مواد باقیمانده تخلیه شود. حال با استفاده از پنبه و یا کتان یک تکه و کافی سوراخ بینی را مسدود یا به اصطلاح تامپون می کنند. در بعضی موارد تامپون را به پماد یا ماده ای روغنی هم آغشته می کنند. اما استفاده از مواد نقض کنندة عروقی ممنوع است.

اصلاح گوش گل کلمی به چه معناست ؟ چگونه نمی توان از ایجاد آن جلوگیری کرد؟

ضربات و تروماهای مکرر به گوش سبب جدا شدن غضروف از بافت دور آن شده و در فاصله پدید آمده خون و سرم تجمع پیدا می کند. درصورت باقی ماندن این وضعیت ، هماتوم بوجود آمده ودر جریان خون غضروف اختلال ایجاد کرده و سبب غضروف سازی جدید در این ناحیه شده که خود سبب بد شکل شدن گوش می شود.

شاید مناسب ترین درمان ، تخلیه از راه ایجاد برشی کوچک باشد و پس از آن از مواد فشارنده ای استفاده می کنند تا این فضای بوجود آمده را مسدود نماید . استفاده از محافظهای سر در جلوگیری از ضربه های مکرر به گوش نقش موثری خواهند داشت .

آیا در کشتی خطر انتقال عفونت از فردی به دیگر وجود دارد ؟ چگونه می توان از احتمال آن کاست؟

اصولا احتمال انتقال عفونت از کشتی گیری به کشتی گیردیگر اندک است ولی غیر مکن نیست ، تماس مکرر بدنی در کشتی گیران سبب انتقال آسان عفونت ها به خصوص انواع پوستی آنها می شود. برای کاستن از احتمال خطر ، رعایت دقیق بهداشت فردی لازم است  در صورت مشاهده هر گونه خونریزی باید آنرا سریعا متوقف کرد و علائم را پاک نمود. تشک کشتی باید با مادة ضد عفونی کننده شسته شود. لباسهایی که روزانه پوشیده می شوند باید تمیز بوده و پس از تمرین یا مسابقه بلافاصله شسته شوند کشتی گیران باید قبل و بعد از هر مسابقه دوش گرفته وبا صابون خود را بشویند. اگر کشتی گیر از لحاظ عفونی علامت دار باشد، تا رفع آن مجاز به انجام مسابقه یا تمرین نخوهد بود.

در مورد عفونت ویروس هرپس ( تب خال) در کشتی گیران توضیح دهید راه درمان و پیشگیری از آن چیست؟

واژمه Herpes gladiatorum به معنی یک عفونت پوستی ویروسی شایع در کشتی گیران است که در اثر تماس نزدیک بدنی بین فرد آلوده با فرد سالم ایجاد می شود . در صورت ابتلا ، طبیعی عموم کننده دارد.

جداسازی فرد مبتلا از سایر کشتی گیران تا رفع علائم اجباری بوده و معاینة دقیق و منظم برای ارزیابی سیر ضایعات لازم است داوران هم باید با نوع ضایعات آشنا شوند و در حین وزن کشی از انجام مسابقه افراد مبتلا جلوگیری شود. برای درمان با تجویز پزشک و برای دوره های 10 روزه از داروهای ضد ویروس استفاده می شود . درصورت عود با صلاحدید پزشک می توان برای مدت طولانی تری هم از دارو استفاده کرد.

توجه زیاد به کاستن وزن در کشتی گیران  سبب بروز اختلالات جسمی وروانی در آنان می شود. راه صحیح کاهش وزن چیست ؟

اگر کاستن وزن به میان 5 تا 8% چربی بدون و به صورت تدریچی و با حفظ تغذیه و هیدراتاسیون کافی انجام پذیرد. اصلامضر نخواهد بود. عمده اشکال متوجه روش های غلط وسریع کاهش وزن است که حتی می توانند در برخی موارد مخل حیات باشند.

 از جمله این موارد استفاده نادرست ازسوناء کاهشمیان آب بدن ( با استفاده از داروهای اداره آور یا مسهل و یا وادار ساختن به استفراغ ) و از همه شایعتر دهیراتاسیون می باشند . شاید بتواند گفت وزن گشی در فاصله یکساعت مانده به مسابقه هم مانع دهید ره شدن کشتی گیر می شودو  هم از خوردن مایعات بیش از حد در این فاصله کوتاه جلوگیری خواهد کرد.

چگونه دهیدراتاسیون روی یک کشتی گیر اثر خواهد گذاشت؟

بسیاری از کشتی گیرا در فاصله 24 تا 48 ساعت به مسابقه مانده حدود 5 تا 10% آب بدن خود را از دست می دهند پزشکان ، مردم عادی را با این شدت دهیداتاسیون بستری میکنند به صورت حاد، دهیدراتاسیون خصوصا از جهت قدرت و سرعت سیبب افت عملکرد ورزشکار می شود. با مختل شدن سیستم تنظیم حرارت بدن ، گرفتگی های عضلانی خستگی و یا شوک گرمایی رخ خواهد داد. اختلالات الکترولیتی پدید آمده روی عمل قلب اثر سوء خواهند گذاشت، در درازمدت هم آسیب های کلیوی ، تاخیر رشد و اختلالات یادیگری ازجمله عوارض دهیدراتاسیون هستند.


88/3/3
7:43 عصر

فوتبال

بدست محمد تاجیک در دسته

 

شایعترین آسیبهای ورزشی در رشته فوتبال کدامند؟

هر رشته ورزشی نمای ویژه ای از آسیبها را نشان می دهد . اکثریت آسیبهای فوتبالیستها شالم آسیبهای نسج نرم ( تاندون و عضله ) و مفصلی هستند. کوفتگیها، پیچ خوردگیها( بویژه درمچ پا) و کشیدگی های عضلانی 75% کل آسیبها را شامل می شوند . ایین آسیبها غالبا در اندام تحتانی رخ می دهند، که تقریبا 60% یا بیشتر از کل آسیبهای فوتبال را شامل میشوند . مفاصلی که اغلب اوقات درگیر می شوند زانو و مچ پا هستند . البته ورزش فوتبال مصون از آسیبهای تنه .سر و اندام فوقانی نیست. آسیب کمر ممکن است در مقایسه با آسیب عضلانی اندام تحتانی بیشتر به دور ماندن ورزشکار از صحنه رقابتها منتهی شود آسیب صورت می تواند در اثر برخورد آرنج یا سر بازیکن حریف در نبردهای هوایی عاض شود. ضربه مغزی در مورد آخر یک خطر محسوب می شود. برخی آسیبها باعث بروز تغییراتی در قوانین باز ی اجرای آنها توسط داور شده اند. از آن جمله استفاده از آرنجها در لیگ فوتبال انگلیسی ( فصل 1994) و تکل از پشت در جام جهانی 1994) ممنوع اعلام گردیدند.

آسیبهای فوتبال از نظر علت پدید آورنده به چند دسته تقسیم می شوند؟

آسیبها ی مستقیم : از آنجا که فوتبال یک ورزش پر برخورد است ، غالب اوقات ضربة مستقیم به فوتبالیستها اصابت می کند . مثلا در طی تکل بازیکن حریف یا در اثر تصادم با یک بازیکن دیگر. این ضربات به آسیبهای کوفتگی ( پارگی عروق خونی داخل نسوج نرم که به تشکیل هماتوم می انجامد) یا شکستگیهای استخوان منتهی می شوند.

آسیبهای غیر مستقیم : این آسیبها از نیروهایی که در یک ساختار عضلانی اسکلتی در طی فعالیت ایجاد می شوند،  ناشی می گردند. آسیب ممکن است در عضلات تاندونها، رباطها ، مفاصل و استخوانها مشاهده شود. این نوع از آسیب غالبا در ابتدا یا انتهای بازی و به خاطر گرم نکردن به میزان کافی ، انعطاف پذیری ضعیف یا خستگی عارض می گردد.

آسیبهای ناشی از استعمال مفرط (Overuse  Injuries) : در اثر حرکات مستمر یا مکرر یا در نتیجه قرار گرفتن عضو در معرض فشارهایی زیاد پدید می آیند . این آسیبها در اثر خطاهای تمرینی شامل گرم کردن ناکافی ، برنامه های تمرینی بسیار شدید ، افزایش ناگهانی در مدت تناوب یا شدت تمرین وباز پروری ناکافی آسیب قبلی هستند. ناهنجاری های بیومکانیکی شامل یکسان نبودن طول پاها، عدم انعطاف پذیری نسج نرم ، قرار گیری اندام در وضعیت بیومکانیکی نامناسب و سفتی مفصل میباشند . مشکلات کفش عبارت از عدم قابلیت مناسب در استهلاک نیروی وارده ، محافظت ناکافی یا سایز نامناسب آن هستند. زمین مسابقه ممکن است مسئول بروز آسیبها باشد. به عنوان مثال درصورتی که زمین ناصاف و یا چمن و کف پوش آن از کیفیت مناسب برخوردار نباشد، شکستگیهای تنشی( Stress fractures) ( شکستگیهای ظریف در استخوان قشری ) از فشارهای شدید ناشی می شود و ممکن است در رده آسیبهای استعمال مفرط قرار بگیرد. این شکستگیها در استخوانهای کف پا ( متاتارس) . نازک نی ( فیبولا) و درشت نی ( تیبیا) شایعند.

آسیبهای نسج نرم در فوتبال  نام ببرید:

کشش بیش از حد یک رباط به پیچ خوردگی یا رگ به رگ شدن (Sprain) و کشش مفرط یک عضله به کشیدگی عضلانی (Strain) منجر می گردند. سه رده پیچ خوردگی رباطی و چهار رده کشیدگی عضلانی وجود دارد . در پیچ خوردگی درجه یک تنها تعداد ی از رشته های رباط آسیب دیده اند. در پیچ خوردگی درجه یک تنها تعدادی از رشته ها ی رباط آسیب دیده اند. در پیچ خوردگی درجه 2 بیشتر رشته ها صدمه دیده اند و رباط دچار پارگی نسبی شده است. در پیچ خوردگی درجه 3 رباط به طور کامل پاره شده و یکپارچکی مفصل از بین رفته و عمل جراحی مورد نیاز میباشد.

کشیدگیهای درجه 1 آسیبهای خفیفی هستند که در آنها تنها تعداد کمی از رشته ها آسیب دیده اند و غلاف عضله سالم است. در کشیدگی درجه 2 غلاف عضله کماکان سالم است ولی آسیب قابل ملاحظه ای به عروق خونی وارد شده است . در کشیدگی درجه 3 غلاف عضله به طور ناکامل پاره شده است، خونریزی وسیع است و قسمت بزرگی از عضله درگیر می باشد. کشیدگی درجه 4 پارگی کامل بطن عضله است و یک فاصله قابل لمس بین دو قسمت پاره شده وجود دارد و ترمیم جراحی ضرورت دارد . پیچ خوردگیها و کشیدگیها میتوانند مزمن یا حاد باشند .

مرده درد یا درد مبهم در فوتبال به چه دلیلی ایجاد میشود؟

اگر چه آسیب عضلانی ممکن است شام پارگی رشته های عضلانی باشد که به  جلوگیری از شرکت فرد به مدت چندین روز یا هفته در تمرینات می انجامد ، ولی آسیب میکروسکپی و ظریف به عضله احتمالا باعث درد فوریی نمی گردد. مرده درد یا درد مبهم (Soreness) ممکن است تا 72-48 ساعت پس از پایان تمرین به تعویق بیافتد.

کرامپ یا گرفتگی عضلانی چیست .؟

در کرامپ ( گرفتگی) عضلانی ، عضله دچار اسپاسم می گردد و شل نمی شود . این مورد اکثرا در حوالی انتهای بازی یا در وقت اضافه بازی مشاهده می گردد . عضلاتی که معمولا درگیر میشوند شامل عضلات پشت ساق پا ( گاستروکنمیوس ) و چهار سر ههستند . این مشکل با کشش عضله مبتلا تسکین می یابد . این عارضه به خاطر کاهش ذخایر انرژی و وضعیت هیدراسیون نامناسب در عضله رخ می دهد.

Shin Splint به چه معناست ؟

Shin Splint  یک آسیب ناشی از استعمال مفرط است و اغلب در بازیکنانی دیده می شود که روی زمین های سخت یا با کفش های نامناسب تمرین می کنند. هر چند این واژه به صورت عمومی برای توصیف درد در قسمت قدامی ساق پا بکار می رود ، ولی اساسا مترادف قدامی استخوان درشت نی میباشد.

تفاوت بروز آسیبها در فوتبال با دو و میدانی در چیست؟

اکثر آسیبهای فوتبال به هنگام مسابقه رخ می دهند. بر عکس 4/3 آسیبهای دوندگاه به زمان تمرین آنها بر میگردد. به هنگام تمرین فوتبال به بازیکنان توصیه میشود که از تصادم و برخورد شدید اجتناب کنند. به علاوه بازیکنان اگر از ثابت بودن خود در ترکیب تیم اطمینان داشته باشند. ممکن است از شدت تلاش خود در تمرین بکاهند. دوندگان چنین کاری را نمی کنند؟ چرا که احساس می کنند کارآیی آنها در مسابقه در اثر اختلال برنامه تمرین کاهش می یابد .

 براساس تحقیقات ، آسیبها درمسابقات حدودا سه برابر شایعتر از مشکلات زمان تمرین میباشند که این مساله چه در مردان و چه در زنان صدق می کند

قلم بند یا ساق بند چه کاربردی در بازیکنان فوتبال دارد ؟

لگدهای مستقیم به قسمت قدامی ساق پا در فوتبال کاملا شایعند و میتوانند به شکستگیهای استخوان درشت نی منتهی شوند. خوشبختانه استفاده از قلم بند (Shinguard) می تواند بروز این آسیبها را به نحو قابل ملاحظه ای کاهش دهد و به همین جهت استفاده از قلم بند امروزه در اغلب مسابقات الزامی است. براساس مطالعات انجام شده قلم بند با پخش کردن نیروی وارده درسطح وسیعتر از شدت نیرو میکاهد . اگر چه این اثر قلم بند برای پیشگیری از برخی شکستگیهای در شت نی کافی است . ولی بیشتر در کاهش میزان آسیبهای نسج نرم به هنگام ضربه بیشترین تاثیر را دارد.

علیرغم حفاظتی که توسط ساق بند حاصل می شود. نیروی حاصله از یک لگد مستقیم به درشت نی هنوز میتواند برای ایجاد شکستگی کافی باشد و در مواقعی که بازیکن مصدوم به خاطر درد ساق پا قادر به تحمل وزن خود نیست ، باید قویا به شکستگی مشکوک شد.

قلم بند مناسب باید کل طول درشت نی و همچنین قوزک های پا را بپوشاند.

درد مزمن کشاله ران در فوتبالیستها به چه علت ایجاد می شود؟

این درد مزمن که درمیان بازیکنان فوتبال شایع است ، بیشتر در اثر شوت زدنهای قوی و مکرر ایجاد می گردد که عضلات شکم و فلکسورها و ادوکتورهای مفصل ران را تحت استرس مکرر قرار می دهند این درد معمولا مربوط به نقص یا ضعف عضلات جدار شکم در نزدیکی رباط مغبنی است .

ظهور علائم معمولا بی سرو صداست و به صورت درد پیشرونده در حال دویدن تظاهر می یابد، ولی معمولا حتی بعد از دوره های طولانی مدت استراحت بسرعت با شروع فعالیت عود می نماید. درد معمولا محدود به ناحیه کشاله ران است، ولی اغلب به قسمت پایین شکم انتشار می یابد و ممکن است تعیین دقیق محل درد برای بازیکن دشوار باشد ، خم کردن و چرخاندن فعال تنه ( مثلا انجام حرکت دراز و نشست ) معمولا درد تیزی بوجود می آورد . بررسیهای تشخیصی نظیر رادیوگرافی ، اسکن استخوانی ، CT اسکن و MRI اغلب منفی هستند.

براساس مطالعات انعطاف پذیری ضعیف کمر ، ران و زانو و ضعف عضلات شکم یا نزدیک کننده ران ( ادوکتورها ) به آسیبهای کشاله ران منتهی می شوند.

برای پیشگیری از این عارضه بر گرم کردن مطلوب و حرکت کششی مناسب عضلات ران و نیز بازی در زمین استاندارد و با کفش مناسب نتاکید می گردد. برای درمان درد مزمن کشاله ران بازیکن باید مدتی را بنا به صلاحدید پزشک از رقابت دور باشد و از داروهای ضدالتهابی استفاده نماید . با این وجود در پاره ای موارد نیاز به جراحی وجود نخواهد داشت .

سیاه شدن زیرناخن پا در فوتبالیستها به چه دلیل ایجاد می گردد تو در این مورد چه اقداماتی باید انجام پذیرد

اغلب بازیکنان فوتبال ازخونریزی و تشکیل لخته در زیر ناخن های پا رنج میبرند این عارضه معمولا در انگشت شست و در اثر له شدگی مستقیم پا توسط پای بازیکن حریف و یا در پی توقفها و استارتهای ناگهانی که باعث فشرده شدن شست در داخل کفش می شوند ، رخ می دهد، در بسیاری از بازیکنان به خاطر آسیب مکرر به بستر ناخن شکل ناخن ها تغییر میکند. اگر چه این مشکل به ندرت یک مساله جدی است، ولی می تواند به قدری دردسر آخرین باشد که بعضی ازبازیکنان حرفه ای مجبور می شوند صرفا به خاطر اجتناب از عود آن ناخن انگشت شست خود را برای همیشه بردارند.

این عارضه می تواند  کاملا دردناک باشد و درمان ابتدایی آن ، رفع فشار خون تجمع یافته در زیرناخن است. در این موارد پزشک تیم می تواند با یک متة خاص که صرفا برای این منظور ساخته شده خون زیرناخن را تخلیه کند. روش های قدیمی تر شامل داخل کردن انتهای یک سنجاق ته گرد و ایجاد یک منفذ در ناخن است.

عموما حتی در صورتی که ناخن از بسترش جدا شده باید آن را دست نخورده باقی گذاشت . در این مواقع باید درصورت لزوم ناخن را درمحل ثابت نمود تا به هنگام رشد ناخن جدید از بستر ناخن محافظت کند.

آیا ضربات سر مکرر میتواند در دراز مدت به بروز عوارضی منجر شود؟

هر چند این مساله مورد اختلاف نظر شدید است، ولی بعضی مطالعات آتروفی مغزی و ناهنجاریهای امواج مغزی و نیز تسریع تغییرات استحاله ای ( دژنراتیو) در ستون فقرات گردنی و کمری را قید نموده اند . در مطالعه ای که بر روی بازیکنان قدیمی تیم ملی فوتبال نروژ انجام شد، 21% بازیکنان دارای درد یا سفتی مزمن گردن بودند و در 558% دامنة حرکات گردن کاهش یافته بود. 8% از بازیکنان آثاری از شکستگیهای فشاری ترمیم شده در جمجمه را داشتند. همچنین در CT اسکن تعدادی از آنها آتروفی مغزی گزارش گردید.

مهمترین اقدام حفاظتی را اجتناب از اسیبهای حاد و مزمن سر و گردن ناشی از توپ آموزش تکنیکهای صحیح سر زدن است . بدین صورت که سر به جای آنکه بطور غیرمستقیم ضربه را با کنار یا فرق سر جذب کند، با پیشانی و به طور مستقیم درمقابل انرژی توپ به آن ضربه بزند.

استفاده از توپهای کوچکتر برای بازیکنان کم سن و سال نیز می تواند به طور محسوسی خطرات ناشی ازهد زدن را کاهش دهد.


88/3/3
7:35 عصر

ووشو

بدست محمد تاجیک در دسته

                                                                                ورزش ووشو

 

 

ووشو نام ورزش رزمی سنتی چینی است که دارای قدمت چند هزار ساله و تنوع حرکتی فراوان می باشد . در میان عامه مردم چین از ووشو با نام کونگ فو هم یاد می شود .

مردم نواحی مختلف چین بواسطه آداب و رسوم قومی خود و نیز با توجه به شرایط جغرافیایی محل زندگیشان ، شکل های متفاوتی از این ورزش را ابداع ، تمرین و بنمایش گذارده اند . در ورزش رزمی ووشو از تکنیک های متنوع دست و پا و نیز از سلاح های مختلفی همچون چوب ، شمشیر ، زنجیر و ... استفاده می شود .
قدمت ووشو در کشور چین به زمانهای بسیار دور که اولین صورت های اجتماعات بشری در جوامع اولیه بوجود آمدند ، باز می گردد . در آن زمان به منظور حفظ سلامتی ، درمان بیماری ها ، افزایش بنیه جسمانی و طول عمر و تعلیم مهارتهای نظامی به افراد آن جوامع ، حرکاتی ابداع گردید که بسط و گسترش آن در طول ادوار مختلف ، به ورزش زیبا و جذاب ووشوی امروزی بدل شده است .
در حدود پنج قرن قبل از میلاد ، یک راهب هندی بنام “? بودهیدهارما “? که با نامهای ( تامو ) و( داروماتائیشی ) هم از او یاد می شود ،بقصد اشاعه تعلیمات مذهبی ،
از هند راهی چین شد .تعالیم راهب تامو شامل مجموعه ای از تمرینات پرهیزگاری و قواعد خشک انضباطی بود که بواسطه وضعیت جسمانی ضعیف ، پیروان وی طاقت تحمل آموزشهای او را نداشته و بتدریج دچار ضعف و بیحالی می شدند . لذا تامو حرکاتی را برای تقویت بنیه جسمانی شاگردان خود ابداع نمود که به ( 18 حرکت دست لوهان ) معروف شد . این حرکات بتدریج گسترش یافته و پایه و اساس سبک های ووشو را تشکیل دادند . درطی قرون 14 تا 16 میلادی چهره های برجسته ورزشهای رزمی بتدریج در معبد شائولین گردهم آمدند و سبک های اصلی ووشو را به تقلید از حرکات حیوانانی همچون پلنگ ، درنا ، مار ، ببر و اژدها بوجود آمدند . لیکن امپراتور وقت که بتدریج از فعالیت های ساکنان این معبد دچار ترس و نگرانی شده و معبد را تهدیدی علیه حکومت خود می دید ، فرمان انهدام و به آتش کشیدن معبد شائولین را صادر کرد . در لشکرکشی امپراتور برای انهدام معبد ، فقط تعداد اندکی از افراد آن توانستند جان سالم از مهلکه بدر این واقعه تلخ تاریخی از سوی دیگر ببرند .موجب انتشار و اشاعه ورزشهای رزمی معبد شائولین که تا آن زمان محفوظ و مخفی مانده بود به سایر نقاط کشور چین گردید ، هر چند امپراتوران برخی از سلسله های حاکم بر کشور پهناور چین تمرینات ورزشهای رزمی را خطری برای حکومت خود قلمداد نموده و انجام آنرا ممنوع اعلام کرده بودند لیکن امپراتورانی هم بودند که خود شیفته این تمرینات بوده و موجبات ترویج آنرا فراهم کرده اند . در دوران سلسله های شانگ (
Shang ) و ژو ( Zhau ) حرکاتی از ووشو بوجود آمدند که برای آموزش سربازان استفاده می شد و همه ساله در پائیز و بهار مسابقات کشتی خاصی بنام جیائو برای انتخاب سربازان نمونه و اعطای عناوین افتخاری برگزار می شد . با ایجاد کاربرد نظامی برای ووشو ، رفته رفته حرکات رزم با شمشمیر ، نیزه و چوب بوجود آمدند . ظهور گروههای نمایش خیابانی بنام لوکی ( Luqi ) که از طریق نمایش حرکات رزمی امرار معاش می کردند ، خود باعث گسترش هر چه بیشتر ووشو گردید . دوران سلطنت سلسله های کینگ ( Qing ) و مینگ ( Ming
) را می توان عصر شکوفایی ووشو به شمار آورد.

در طی سالهای 1912 تا 1949 سازمانهای بسیاری در چین برای ووشو تشکیل شدند مثل انجمن هنرمندان رزمی و انجمن تربیت بدنی و غیره که در گشترش و ووشو نقش مهمی را ایفا کردند . در سال 1928 انستیتو مرکزی ووشو توسط دولت جمهوری در نان حینگ تشکیل شد . در سال 1939 نخستین تیم ملی ووشوی چین در یازدهمین دوره بازیهای المپیک برلین یک مراسم نمایشی اجرا کردند . با تاسیس جمهوری خلق چین ، ووشو بعنوان بخشی از فرهنگ اجتماعی و تربیت بدنی مردم در آمده و به طرز چشمگیری گسترش یافت . در سال 1956 انجمن ووشوی چین در پکن تشکیل شد که با اشاعه حرکاتی همچون فرم ساده شده تای چی چوان ، چانگ چوان ، حرکت شمشیر پهن و باریک ، نیزه و چوب در سطوح مبتدی ، متوسط و عالی در بهبود همگانی شدن ورزش ووشو ، کمک شایانی کرد . در سال 1958 نخستین پیش نویس (( قوانین مسابقات ووشو )) توسط کمیسیون ورزش و تربیت بدنی ایالتی گردآوری و تنظیم شد . با راهنمایی های همین کمیسیون و انجمن ووشوی چین ، انجمن ها ، اتحادیه ها ، مدارس ووشو ، انجمن های تحقیقاتی ، تیم های آماتوری و حرفه ای در مراکز آموزشی ، محلات ، شهرها و ایالات تشکیل شدند که شبکه عظیمی از فعالیتهای جمعی ووشو را به وجود آوردند . تیم ها و انجمن های ووشو در برخی از کالج ها و دانشگاهها تشکیل شدند و در برخی از موسسات تربیت بدنی ، رشته تخصصی ووشو برای دانشجویان رشته لیسانس و فوق لیسانس دایر گردید . در سال 1984 درجه استادی ووشو توسط مجلس ایالتی تعیین شد . با تصویب دولت چین در سال 1986 ( انستیتو تحقیقات ووشوی چین ) تشکیل و بعنوان عالیترین مرجع ، هدایت تحقیقات فنی و آکادمیک در زمینه ووشو را بر عهده گرفت . دولت چین با برپایی تورنمت های متعدد بین المللی ، ورزش سنتی خود را هر چه بیشتر به جهانیان معرفی کرد و در سال 1987 نخستین دوره مسابقات آسیایی ووشو در یوکوهامای ژاپن برگزار و فدراسیون آسیایی ووشو (
WFA ) تاسیس گردید . دومین دور مسابقات آسیایی ووشو به سال 1989 در هنگ کنگ برگزار شد و در سال 1990 و طی یازدهمین دوره بازیهای آسیایی پکن ، این ورزش رسما بعنوان یک رویداد رقابتی و بین المللی معرفی گردیده و فدراسیون جهانی این رشته به نام ( IWUF ) تشکیل و فعالیت خود را آغاز نمود . اولین دوره مسابقات بین المللی این رشته در سال 1991 بر پا شده و دوره های بعدی این مسابقات هر دو سال یکبار برگزار می گردد .

 

 

 

                                                            ووشو در ایران

 

 

 

این ورزش در کشور ما توسط استاد حسین داودی پناه (داداشی) که یکی از پر سابقه ترین اساتید هنرهای رزمی به ویژه کونگ فو توآ در ایران می باشند و سالیان متمادی به تمرین و مطالعه هنرهای رزمی گوناگون همت گماشته اند ، پایه گذاری شده است . در سال 1366 پیشنهادی از سوی استاد داداشی به اداره کل تربیت بدنی استان تهران ارائه شد که با جلب نظر مسئولین وقت سازمان و موافقت آنان مبنی بر ایجاد تشکیلات مدون برای این رشته زیبای ورزشی ، و پس از گذراندن مراحل کارشناسی ، اولین مجوز فعالیت ووشو تحت عنوان ( تای چی چوان و دفاع شخصی ) از سوی اداره کل تربیت بدنی استان تهران با مسئولیت استاد داودی پناه صادر گردید .پس از بررسی های علمی و تایید اساتید دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی و دانشگاه تربیت معلم در سال 1368 انجمنی به پیشنهاد استاد داودی پناه و موافقت سازمان تربیت بدنی بنام ( انجمن تای چی چوان و دفاع شخصی ) در حوزه معاونت امور فرهنگی و آموزشی سازمان تربیت بدنی تاسیس گردید و با ریاست استاد داودی پناه فعالیت

های این رشته را در سراسر کشور تحت پوشش قرار داد . این انجمن بعدها به ( انجمن ووشو_تای چی چوان ) جمهوری اسلامی ایران تغییر نام داد . پس از تشکیل فدراسیون جهانی ووشو ، انجمن ووشو_ تای چی چوان ایران در سال 1370 با همکاری کمیته المپیک جمهوری اسلامی ایران به عضویت فدراسیون جهانی ووشو ( Iwf ) درآمد و در سال 1371 با اکثریت آرا به جمع اعضای فدراسیون آسیایی ووشو ( Wfa ) پیوست . در همین سال و در پی اولین حضور رسمی تیم ملی ووشوی جمهوری اسلامی ایران در فستیوال بزرگ جهانی ووشو در شانگهای چین ، مدال طلای مسابقات بر گردن استاد داودی پناه نقش بست و پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران بربام جهان به اهتزاز در آمد . تلاشها و پیگیری های مستمر استاد و نظر مساعد مسئولین سازمان تربیت بدنی منجر به تاسیس کمیته ای در سال 1372 تحت عنوان کمیته ورزشهای چینی گردید که این کمیته بعدها به فدراسیون ورزشهای رزمی تغییر نام داده و فعالیت های داخلی و برون مرزی این رشته را تحت پوشش خود در آورد سرانجام در سال 1383 فدراسیون ووشو به ریاست آقای بهزاد کتیرائی شکل گرفت .


<      1   2   3   4   5   >>   >