سفارش تبلیغ
صبا ویژن

88/3/3
8:29 عصر

فیزیولوژی تنفس

بدست محمد تاجیک در دسته

 فیزیولوژی تنفس

طبق تعاریفی که در کتاب های فیزیولوژی انجام شده، تنفس عبارت است از جذب اکسیژن و دفع انیدریدکربنیک به وسیلة سلول زنده، خواه این سلول حیوانی باشد، خواه نباتی.

عمل تنفس طی 2 مرحله متمایز انجام می شود : تنفس خارجی: که عبارت است از حرکت هوا به داخل ریه ها، انتقال اکسیژن از ریه ها به خون و انتقال انیدریدکربنیک از خون به ریه ها. تنفس سلولی یا داخلی: که شامل جذب اکسیژن و تولید انیدریدکربنیک توسط سلولها می شود. انقباض حجاب حاجز یا دیافراگم و پایین آمدن در محوطه شکم باعث بزرگ شدن قفسه سینه از بالا به پایین می شود. همزمان با این عمل عضلات شکم بتدریج شل می شود و با انقباض عضلات بین دنده ای، دنده ها به بالا کشیده می شود و استخوان جناغ را به جلو می راند این عمل قفسه سینه را از جلو به عقب می برد و از طرفین بزرگ می کند؛ با بزرگ شدن حجم قفسه سینه فشار موجود در ریه ها از فشار جو کاهش می یابد و باعث حرکت هوا به داخل ریه ها می شوند این عمل آنقدر ادامه پیدا می کند تا فشار هوا در ریه ها با فشار جو برابر گردد. کلیه اعمال بالا را دم گویند. اما عمل بازدم در نتیجه شل شدن عضلات دمی و بازگشت ریه ها به حالت قبل صورت می گیرد با بالا رفتن عضله دیافراگم و بازگشت حجم قفسه سینه به حالت استراحت، فشار هوا در ریه ها از جو بیشتر می شود و آن قدر هوا از ریه ها خارج می شود تا فشار ریه ها دوباره با فشار جو برابر گردد.

 


88/3/3
8:26 عصر

بیماری حاد ارتفاع

بدست محمد تاجیک در دسته

بیماری حاد ارتفاع

وقوع بیماری حاد ارتفاع بستگی به بلندی ارتفاع ،نحوه ی صعود ومستعد بودن فرد متفاوت است.تحقیقات متعددی جهت تعیین میزان وقوع این بیماری درگروههای مختلف کوهنوردی انجام گرفته است ونتایج نشان داده است که 1/0% تا 53% ارتفاعات بالای 3000 تا5500 متر گزارش شده است. البته نشانه های بیماری در بین کوهنوردانی که به 2500متر تا3500متر تفریحی صعود داشته اند متفاوت بوده درمردان 5/6 %ودرزنان 5/22%گزارش بیماری حادارتفاع شده است وبرای این تفاوت جنسیتی هیچ علت خاصی مشخص نشده است.

اگرچه علت بیماری حاد ارتفاع مشخص نیست ولی برخی تحقیقات نشان می دهد که افرادی که دارای اضطراب وپریشانی ویادی هستند پاسخ های تنفسی کمتری نسبت به هیپوکسی  نشان می دهند وبعضی از افراد هم زمانی که درارتفاعات متوسط وبالا هستند تعداد وعمق تنفس آنها کم می شود این امر باعث تجمع دی اکسید کربن می شود وممکن است همین عامل علت بیماریهای ارتفاع باشد یکی دیگر از نشانه های بیماری های حاد ارتفاع این است که فرد با وجود که خستگی بسیار بسیار شدیدی که دارد نمی تواند بخوابد که عدم خواب رضایت بخش نشان قطع شدن مراحل خواب است.به علاوه برخی افراد از تنفس بریده بریده رنج می برند وبه آن تنفسCheyne-Strokes))  می گویند.که  این حالت آرامش فرد رابهم می زند وخوابیدن اورامختل می کند.از مشخصات این نوع تنفس نفسهای سریع وآهسته ،تنفس کم عمق وسطحی است که معمولا" همراه با دورهای متناوب قطع  تنفس می باشد .میزان وقوع این بی نظمی تنفسی باافزایش ارتفاع افزایش می یابد ومعمولا"احتمال وقوع آن 24% درارتفاع 2440 متر ،(8005 فوت) 40%درارتفاع 4270متر (14009فوت)و100%درارتفاعات 6300 متر (20669فوت)است.


88/3/3
8:26 عصر

حجم جاری و تهویه ریوی

بدست محمد تاجیک در دسته

حجم جاری و تهویه ریوی

حجم هوایی که با هر بار حرکت به داخل ریه ها جریان می یابد را حجم جاری می نامند و مقدار آن بین 400 تا 500 میلی لیتر است و تهویه ریوی عبارت است از حجم جاری ضرب در تعداد حرکات تنفسی در دقیقه که معمولاً بین 10 تا 20 بار در حالت استراحت است. در هنگام ورزش تعداد حرکات تنفسی افزایش پیدا می کند و عمیق تر می شود تا جایی که در فعالیتهای شدید ورزشی عضلات دمی و بازدمی فعال می شوند و تهویه ریوی تا حدود 100 لیتر در دقیقه افزایش می یابد. حداکثر تهویه ریوی ممکن است به 150 لیتر در دقیقه هم برسد ولی افزایش تهویه ریوی اگر از 100 لیتر در دقیقه بیشتر شود به افزایش جذب اکسیژن کمکی نمی کند زیرا به نظرمی رسد که انتقال اکسیژن بیش از این مقدار به بافتها، توسط عضلات قلب و عضلات تنفس محدود می شود.


88/3/3
8:25 عصر

سازگاری خون و عضله در ارتفاع

بدست محمد تاجیک در دسته

                سازگاری خون و عضله در ارتفاع

                                سازگاری خون

تعداد اریتروسیت ها (گلبول های قرمز)دراولین هفته قرارگرفتن درارتفاع افزایش مییابد.کاهش اکسیژن         درارتفاع باعث تحریک رها سازی هورمون اریتروپویتین میشود .این هورمون مسئول تولید اریترویست است .غلظت اریتروپویتین خون درسه ساعت اول پس ازرسیدن به ارتفاع بالا افزایش می یابد.وبعد از 24 تا 48 ساعت به حداکثر خود میرسد بعد از زندگی درارتفاع به بالای  4000متر (فوت13120) برای مدت 6ماه ،حجم کل خون فرد9% تا10% افزایش می یابد.این افزایش تنهابه علت تولید اریتروسیت نیست ،بلکه به علت تغییر در حجم پلاسما نیز می باشد.درصد ی از حجم خون که اریتروسیت ها راتشکیل میدهد،هماتوکریت نامیده می شود.افرای که مقیم کوه های اند در پرو4540متر(14891 فوت)هستند، میانگین میزان هماتوکریت آنها 65درصد است.این مقدار به میزان  قابل توجهی بالاتر از میانگین افرادی است که درسطح دریا زندگی می کنند مقدار هماتوکریت این افراد48 %است.اگر هر یک از این افرادبه مدت 6هفته درارتفاعات پرو زندگی نمایند میانگین هماتوکریت آنها نیز به 59%می رسد.پس میزان هموگلوبین خون علاوه برافزایش حجم اریتروسیت هاافزایش می یابد.این سازگاری افزایش میزا ن هموگلوبین درارتفاعات طرفیت حمل اکسیژن رادرحجم معینی از خون افزایش می دهد.چند ساعت پس از رسیدن به ارتفاع حجم پلاسما به علت جابجایی مایعات واز دست دادن آب دراثر تنفس کاهش می یابد.درارتفاعات آب بیشتری براثر تبخیر به هنگام  تنفس از دست داده می شود،زیرا هوایی که وارد شش ها می شود بسیار خشک است. این موضوع باعث کاهش آب بدن شده ودرنتیجه حجم پلاسما کاهش می یابد.که این کاهش حجم پلاسما باعث افزایش غلظت اریتروسیت ها می شود وحتی ظرفیت حمل اکسیژن خون میز افزایش می یابد.


88/3/3
8:25 عصر

دستگاه گردش خون

بدست محمد تاجیک در دسته

دستگاه گردش خون

 

ساختمان قلب و عمل آن:

 تنظیم جریان و گردش خون در بدن به وسیله قلب انجام می گیرد قلب عضوی است ماهیچه ای ، تقریبا به اندازه یا کمی بزرگتر از مشت به وزن تقریبی 300 گرم که در قفسه سینه و در بین دو ریه جای دارد.

درون قلب چهار حفره وجود دارد که دو تا بالایی دهلیز و دو تا پایینی بطن نامیده می شوند. دهلیز راست با بطن رست توسط یک دریچه سی لتی ارتباط دارد و دهلیز چپ توسط یک دریچه دولتی به نام میترال مربوط است. بین دهلیزها و بطن ها ارتباطی وجود ندارد و یک دیواره ماهیچه ای آنها را از هم مجزا می کند.


88/3/3
8:25 عصر

مدت زمان اجرای تمرینات ایروبیک

بدست محمد تاجیک در دسته

مدت زمان اجرای تمرینات ایروبیک

برای سود بردن از این تمرین ها باید حداقل دو روز در هفته و به مدت 20 تا 60 دقیقه اجرا شوند. البته اگر هدف اصلی شما از بین بردن چربی اضافه و متناسب کردن وزن بدن است توصیه می کنم حداقل 5 روز در هفته تمرین کنید و به میزان توان خود زمان بگذارید. و یک یا دو روز را به بدن خود فرصت دهیدکه خود را ترمیم(recovery)  کند. که این بستگی به سن، وزن و توانایی جسمانی شما دارد.


88/3/3
8:24 عصر

سازگاری وعملکرد در ارتفاع

بدست محمد تاجیک در دسته

 سازگاری وعملکرد در ارتفاع

                                سازگاری به ارتفاع

هراندازه که طول توقف شمادربیشتر باشد اجرا اعمال ورزشی حاصله بهترخواهدبود.تعداد هفته ها لازم      جهت  ایجاد سازگاری بستگی به ارتفاع دارد مثلادر9000 پائ 7 تا10در12000 پائ 15تا21  روز زمان لازم است اینهازمان تقریبی است وبه مقدارقابل توجهی بستگی به خود شخص دارد.در حقیقت معدودی از افراد هرگز به ارتفاع خو نمی گیرند وهنگامی که درارتفاع قرار می گیرند دایما?از کوه گرفتگی رنج می برند.این اشکال حتی برای کسانی که درارتفاعات بدنیا آمده باشندو بزرگ شده باشند پیش میاید. این افراد به دلیل نامعلوم به سازگاری قبلی درخود را ازدست داده وبه کوه گرفتگی دچار می شوند.عوارض آن شامل آماس ریوی(congestion of lungs)،قی واستفراغ،سردرد،سرعت ضربان قلب وآنورکسی(بی اشتهایی)است.درشرایط کمبود اکسیژن درارتفاع انتظار داریم که متابولیسم  غیر هوازی درهنگام فعالیت بدن به علت محدودیت اکسیداسیون افزایش می یابد که تولید اسید لاکتیک درهر میزان کار معین افزایش یابد.این اتفاق درواقع رخ می دهد ،به غیر از فعالیت باشدت بیشینه ،که درهنگام انجام آن میزان تجمع اسید لاکتیک درعضلات و خون کمتر است.  کاهش تجمع اسیدلاکتیک درفعالیت بیشینه به علت ناتوانی بدن دررسیدنبه میزان کاری است که بتواند بردستگاههای انرژی موثر باشد.


88/3/3
8:24 عصر

دلایل چاقی افراد و انواع روشهای لاغری

بدست محمد تاجیک در دسته

دلایل چاقی افراد و انواع روشهای لاغری

علم بشر با تمام یافته هایش به مثابه نوزادی نسبت به اسرار هستی بوده و دریایی از پاسخ های نیافته در باب امراض، عمل جذب و دفع، واکنش های گوناگون و بروز حالات روحی و روانی بدن انسان را در پیش روی خود دارد.

هنوز منشأ ژل های نهفته ای که یکباره از خود علائمی را بروز می دهند و برخی علت تجمع چربی و افزایش موضعی و کلی آن در بدن ناشناخته مانده است. اگر دهها هورمون چربی سوز موجود در بدن، سبب تعادل وزن و چربی متناسب می گردند، پس نباید چاقی موضع و افزایش وزن مفهومی داشته باشد.


88/3/3
8:23 عصر

سیستم های تامین انرژی بدن

بدست محمد تاجیک در دسته

                  سیستم های تامین انرژی بدن

 

3 سیستم تولید انرژی برای عضله تعریف شده است: -1 سیستم فسفاژن ، -2 سیستم گلیکوژن - اسید لاکتیک (بی‌هوازی) و -3 سیستم هوازی‌.
متاسفانه یا خوشبختانه، مقدار آدنوزین تری فسفات موجود در عضله، حتی در یک ورزشکار حرفه‌ای، برای حفظ حداکثر قدرت عضله، فقط به مدت 3 ثانیه یعنی مثلاً برای یک دوی سریع 50 متر کفایت می‌کند. بنابراین، در همان چند ثانیه اول تمام‌آ.ت.پ های ذخیره شده تمام می‌شوند و دوباره باید از نو، آ.ام.پ به آ.ت.پ تبدیل شوند. این تبدیل با 3 مکانیسم صورت می‌گیرد که همان 3 مکانیسمی است که در ابتدا گفتیم و در این شماره به توضیح آنها پردازیم.‌ <فسفوکرآتین> یک ترکیب شیمیایی است که متشکل است از یک مولکول کرآتین که یک رادیکال فسفات به آن متصل شده . فسفوکرآتین هم می‌تواند به کرآتین دیون فسفات تجزیه شود و انرژی آزاد کند. نکته اینجاست که تجزیه فسفوکرآتین نسبت به تجزیه آ.ت.پ انرژی زا است.


88/3/3
8:23 عصر

فیزیولوژی سازگاریهای در ارتفاع

بدست محمد تاجیک در دسته

                    فیزیولوژی سازگاریهای در ارتفاع

 

 

 

وقتی به ارتفاعات  بالاتر از  سطح دریا  صعود کنیم وزن اتمسفر،فشاربارومتر(93/20)کاهش می یابد. درصد اکسیژن هوا نیز به مقدار 93/20% ثابت باقی مانده ،لیکن تعداد مولکول های آن درهر واحد حجم کم میشود. این بدان معنی است که وقتی درارتفاع قرار می گیریم،برای آنکه بتوانیم همان تعداد ملکولهای اکسیژن رادر تنفس درسطح دریا دریافت میکنیم از هوا بگیریم باید بر تنفس خود بیفزاییم.دلیل اصلی تنزل عملکرد تنفس   درارتفاع درنتیجه کم شدن فشار سهمی اکسیژن می باشد.کم شدن فشار اکسیژن در نتیجه هیپوکسی،یعنی کمبود اکسیژن کافی است ظاهرا"این کمبود اکسیژن سبب تحریک سازوکار فیزیولوژی سازگاری به ارتفاع می گردد.

 

1) افزایش تهویه ریوی (پر تهویه ای):این واکنش با رسیدن به ارتفاع وخیلی سریع (درچند ساعت) بوقوع  پیوسته ودراولین روزها بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرد،سپس بعداز مدت تقریبا"یک هفته ثابت خواهد شد. مهمترین نتیجه افزایش تهویه ریوی عبارت است از افزایش فشار اکسیژن کیسه های هوایی است.این تغییر سبب اشباع بیشتر هموگلوبین بااکسیژن خواهد شد.البته افزایش تهویه ریوی،انیدریک کربنیک بیشتری به خارج دمیده شده وبه این ترتیب سبب کاهش ونیز کاهش غلظت وخواهد

 

2)افزایش تعداد گلبول های قرمز وتراکم هموگلوبین خون:این واکنش نیزدرهفته های توقف درارتفاع سریع بوده ولی پس ازآن به تدریج کم می شود.درنتیجه واکنش افزایش اکسیژن خون سرخرگی است . 

 

 

3)دفع بی کربنات ()درادرار:هماهنگی وتعادل این واکنش چندین روزبه طول می انجامداگرچه این سازو کارخود بخودنقشی درتامین اکسیژن بازی نمی کند لیکن وظیفه اصلی آن نگهداری ( PH)خون در جهت افزایش وبالعکس ،دفع بی کربنات (PH)خون درجهت کاهش سوق خواهد داشت.

    

4)تغییرات سطح بافتی:این تغییرات شامل الف)افزایش تراکم میوگلوبین ،افزایش دانسیته ،افزایش مویرگی عضله وبافت،تغییرا ت آنزیمی که همگی به بالا رفتن ظرفیت اکسیداسیون می انجامد.البته این تغییرات سلولی به زمان بیشتری نیاز داردودرواقع تغییرات بافتی موقعی رخ میدهد که شخص مدت طولانی درنواحی خیلی مرتفع زندگی کند.موارد فوق از تغییرات فیزیولوژی مهمی است که هنگام کمبود اکسیژن (یعنی شرایط هیپوکسی )کمک قابل ملاحظه ای دررساندن اکسیژن به بافت خواهد کرد .شخص که اقامتی 3الی 4هفتگی درارتفاع داشته باز می گردد،تغییرات ساوگاری درارتفاع را تقریبا" دردوتا چهار هفته از دست خواهد داد.


<      1   2   3   4   5   >>   >